Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Ako si poradiť s aquaplaningom?

Aquaplaning je jav, ktorý vzniká, keď idete po ceste pokrytej súvislou vrstvou vody príliš rýchlo. Prípadne keď vchádzate do väčšieho množstva nahromadenej vody. Ak sa kvapalina medzi pneumatikami a vozovkou dostatočne rýchlo neodvádza, vzniká medzi nimi vodný klín a pneumatiky strácajú kontakt s povrchom vozovky. Vozidlo začne po vode kĺzať a prestane byť ovládateľné.

Na vznik aquaplaningu má výrazný vplyv hĺbka dezénu. Spoločnosť Nokian Tyres pri testovaní pneumatík zistila, že pri jazde s opotrebovanými pneumatikami (hĺbka dezénu pod 1,6 mm pri cca 5 mm vody na vozovke) sa môžete  pri prechádzaní zatáčkou dostať do aquaplaningu už pri rýchlosti 76 km/h. U nových pneumatík s dostatočnou hĺbkou dezénu dochádza k aquaplaningu až pri rýchlosti 96 km/h.

Na mokrej vozovke sa pri vyšších rýchlostiach riziko aquaplaningu zvyšuje.

 

Ako aquaplaningu predísť?

Najlepšou metódou boja proti aquaplaningu je prevencia. Začnite sa “brániť” už pri nákupe nových kvalitných pneumatík. Hľadajte na pneu informáciu o priľnavosti za mokra, hodnotí pneumatiku podľa toho, ako rýchlo dokáže zabrzdiť na mokrom povrchu. A s výberom vám pomôžu aj testy pneumatík.

Ďalší spôsob, ako sa aquaplaningu vyvarovať, je prispôsobiť rýchlosť poveternostným podmienkam. Ak husto prší, jazdite pomalšie. A dávajte pozor na miesta, kde by mohla byť hlbšia voda – kaluže, vyjazdené brázdy, pretekajúce struhy.

Takisto aj priebežne kontrolujte hĺbku dezénu pneumatík. Pre zníženie rizika aquaplaningu je dobré, keď vymeníte pneumatiky už pri hĺbke dezénu 3 mm.

A skontrolujte rovnako aj správny tlak v pneumatikách. V prípade prehustenej pneu zbytočně znižujete styčnú plochu pneumatiky s vozovkou, a tým zvyšujete riziko straty priľnavosti. Podhustené pneumatiky sú rovnako nebezpečné, pretože priľnavosť strácajú skôr. Šanca, že dostanete šmyk, je o 40 % vyššia než u správne nahustených pneumatík.

Takto dopadnúť asi nechcete. Preto je dobré pri búrkach radšej jazdiť pomalšie.

 

Čo robiť, keď aquaplaning nastane

Aquaplaning poznáte ľahko: kolesá stratia kontakt s vozovkou, palubný otáčkomer vystrelí doprava a motor je výrazne hlasnejší.

V takej chvíli hlavne ostaňte v kľude, nepanikárte a nebrzdite. Miesto brzdy zošliapnite spojku a nechajte vozidlo spomaliť zotrvačnosťou. Rýchlejšie tak získate opätovný kontakt s vozovkou.

Nesnažte sa točiť volantom, držte ho v priamom smere jazdy a počkajte, až pneumatiky opäť získajú kontakt s vozovkou, inak by mohlo dojsť k nečakanej zmene smeru jazdy.

Nepridávajte plyn, zrýchlením aquaplaningu rozhodne neupláchnete.

 

Rady na záver

Riziko vzniku aquaplaningu znížite napríklad investíciou do pneumatík osvedčených značiek. Skvelo vám poslúžia napríklad pneumatiky Nokian či Barum. A ak sa niekedy do aquaplaningu dostanete, zachovajte chladnú hlavu, spomeňte si na naše rady a hlavne dobre docestujte.

Zdroje foto: Flickr.com, Pixabay.com

Nahoru