Aquaplaning je jav, ktorý vzniká, keď idete po ceste pokrytej súvislou vrstvou vody príliš rýchlo. Prípadne keď vchádzate do väčšieho množstva nahromadenej vody. Ak sa kvapalina medzi pneumatikami a vozovkou dostatočne rýchlo neodvádza, vzniká medzi nimi vodný klín a pneumatiky strácajú kontakt s povrchom vozovky. Vozidlo začne po vode kĺzať a prestane byť ovládateľné.
Na vznik aquaplaningu má výrazný vplyv hĺbka dezénu. Spoločnosť Nokian Tyres pri testovaní pneumatík zistila, že pri jazde s opotrebovanými pneumatikami (hĺbka dezénu pod 1,6 mm pri cca 5 mm vody na vozovke) sa môžete pri prechádzaní zatáčkou dostať do aquaplaningu už pri rýchlosti 76 km/h. U nových pneumatík s dostatočnou hĺbkou dezénu dochádza k aquaplaningu až pri rýchlosti 96 km/h.
Na mokrej vozovke sa pri vyšších rýchlostiach riziko aquaplaningu zvyšuje.
Najlepšou metódou boja proti aquaplaningu je prevencia. Začnite sa “brániť” už pri nákupe nových kvalitných pneumatík. Hľadajte na pneu informáciu o priľnavosti za mokra, hodnotí pneumatiku podľa toho, ako rýchlo dokáže zabrzdiť na mokrom povrchu. A s výberom vám pomôžu aj testy pneumatík.
Ďalší spôsob, ako sa aquaplaningu vyvarovať, je prispôsobiť rýchlosť poveternostným podmienkam. Ak husto prší, jazdite pomalšie. A dávajte pozor na miesta, kde by mohla byť hlbšia voda – kaluže, vyjazdené brázdy, pretekajúce struhy.
Takisto aj priebežne kontrolujte hĺbku dezénu pneumatík. Pre zníženie rizika aquaplaningu je dobré, keď vymeníte pneumatiky už pri hĺbke dezénu 3 mm.
A skontrolujte rovnako aj správny tlak v pneumatikách. V prípade prehustenej pneu zbytočně znižujete styčnú plochu pneumatiky s vozovkou, a tým zvyšujete riziko straty priľnavosti. Podhustené pneumatiky sú rovnako nebezpečné, pretože priľnavosť strácajú skôr. Šanca, že dostanete šmyk, je o 40 % vyššia než u správne nahustených pneumatík.
Takto dopadnúť asi nechcete. Preto je dobré pri búrkach radšej jazdiť pomalšie.
Aquaplaning poznáte ľahko: kolesá stratia kontakt s vozovkou, palubný otáčkomer vystrelí doprava a motor je výrazne hlasnejší.
V takej chvíli hlavne ostaňte v kľude, nepanikárte a nebrzdite. Miesto brzdy zošliapnite spojku a nechajte vozidlo spomaliť zotrvačnosťou. Rýchlejšie tak získate opätovný kontakt s vozovkou.
Nesnažte sa točiť volantom, držte ho v priamom smere jazdy a počkajte, až pneumatiky opäť získajú kontakt s vozovkou, inak by mohlo dojsť k nečakanej zmene smeru jazdy.
Nepridávajte plyn, zrýchlením aquaplaningu rozhodne neupláchnete.
Riziko vzniku aquaplaningu znížite napríklad investíciou do pneumatík osvedčených značiek. Skvelo vám poslúžia napríklad pneumatiky Nokian či Barum. A ak sa niekedy do aquaplaningu dostanete, zachovajte chladnú hlavu, spomeňte si na naše rady a hlavne dobre docestujte.
Zdroje foto: Flickr.com, Pixabay.com