Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Ako si vybrať vozík na motorku? Nezáleží len na nosnosti

Prívesné vozíky sú praktickými pomocníkmi pre stavbárov a chalupárov, ale môžu sa hodiť aj vtedy, keď potrebujete bezpečne prepraviť motorku. V našom článku vám osvetlíme, či si máte radšej vybrať vozík alebo prepravník, na čo sa zamerať pri výbere a ako upevniť motorku na príves. Tak sa pustite do čítania!

prepravník na motorky

Motorku prepravíte aj na vozíku, ale pohodlnejší je špeciálny prepravník.

Chystáte sa s motorkou do servisu, na preteky alebo na dovolenku v zahraničí? Aby ste ju prepravili bezpečne, potrebujete priestrannú dodávku alebo vozík či prepravník, ktorý sa pripevní za auto. Obidve možnosti sú na prepravu motocykla pohodlné a pri správnom upevnení stroja aj bezpečné.

Vozík alebo prepravník na motorku?

Hlavný rozdiel medzi vozíkom a prepravníkom je ten, že na vozíku môžete odviezť aj piesok alebo náklad do zberného dvora, takže sa vám môže hodiť aj inokedy. Na účel prepravy motorky je ale vhodnejšie vybrať si špeciálny prepravník s lyžinami a rámom na predné koleso (prípadne s aretovanou „kolískou“), ktoré prispievajú k ešte bezpečnejšej jazde. Pri obidvoch typoch sa stretnete s pojmami nebrzdený a brzdený. Čo to znamená a aké sú ich výhody a nevýhody?

Na nebrzdenom prívese

  • brzdenie má pevne v rukách iba ťažné vozidlo,
  • jeho celková hmotnosť nepresahuje 750 kg,
  • uvezie náklad s maximálnou hmotnosťou cca 600 kg,
  • je lacnejší.

Brzdený príves

  • odľahčuje brzdám ťažného vozidla,
  • uvezie bezpečne aj štvornásobne ťažší náklad,
  • je bezpečnejší pri jazde v zime,
  • je o niečo drahší.

S nebrzdeným vozíkom alebo prepravníkom síce ušetríte a budete mať menej starostí s údržbou, ale brzdený sa vám bude ľahšie ovládať a pokojne prepravíte aj dve alebo tri motorky.

Robíte si servis motorky sami? Poradíme vám, ako si vybrať stojan na motorku. >>

Na čo sa ešte zamerať pri výbere?

Určite si ujasnite, koľko motoriek chcete prepravovať. V parametroch jednotlivých prívesov ide o tzv. celkovú ložnú plochu. Pri vozíkoch sú najčastejšie rozmery:

  • 1 100 × 2 060 mm, 
  • 1 250 × 2 060 mm 
  • alebo 1 250 × 2 500 mm.

Špeciálne prepravníky majú zvyčajne jasne daný počet lyžín na prepravu. 

Dajte si pozor aj na celkovú povolenú hmotnosť súpravy pre vaše vozidlo a premyslite si možnosti parkovania. S menším sa vám bude lepšie manévrovať, väčší toho zase viac uvezie.

nosič motocykla na karavan

Aj pri cestovaní obytným vozidlom si so sebou môžete vziať svojho jednostopového miláčika. Riešením je špeciálny nosič.

Ako upevniť motorku na vozík?

Aby sa vám motorka neprevrátila a dorazili ste s ňou bezpečne do cieľa, musíte ju riadne upevniť. Prepravník s nainštalovanou lyžinou je z tohto hľadiska pohodlnejší, pretože motocykel v ňom „sedí“ takmer nehybne. 

Niektorí výrobcovia vám k prepravníku dodajú aj špeciálnu nájazdovú lyžinu, pri ktorej si dajte pozor na parametre, aby uniesla váš stroj. Ak si ju budete kupovať zvlášť, berte do úvahy svetlú výšku (vzdialenosť hornej konštrukcie lyžiny od podlahy). Tá sa pri jednotlivých lyžinách líši. Ak si nevyberiete dobre, nepodarí sa vám s motorkou vyjsť na prepravník. 

Keď máte lyžinu pripravenú, stačí naštartovať, zaradiť prvý prevodový stupeň a pomaly cez spojku vyviesť stroj. Predné koleso zatlačte do rámu alebo do „kolísky“ a s pomocou upínacích pásov rozoprite motorku ponad spodok prednej vidlice (cez okuliare) do strán. Pri prevliekaní pásov dajte pozor na elektroniku, ktorá by sa mohla poškodiť. Takto by motorka mala držať pevne ako skala. 

Ak ju nakladáte na vozík, radšej ju ešte zafixujte popruhmi cez podsedadlový rám alebo cez konštrukciu stúpačiek. Ale nikdy nie cez sedlo. Pásy po ňom kĺžu a zničili by ste si poťah.

Poradíme vám aj to, v akom oblečení vyraziť v lete na motorke. >>

Čo budete potrebovať pri jazde s prívesom?

V prvom rade patričný vodičský preukaz. Pre ľahšie vozíky, kde celková hmotnosť súpravy nepresiahne 3,5 tony, vám stačí skupina B. Pri väčších tonážach sa nezaobídete bez harmonizačného kódu B96 (do 4,25 tony) alebo skupiny E (do 7 ton).

Nezabudnite, že aj vozíky a prepravníky potrebujú:

  • pravidelný servis tlmičov, 
  • kontrolu či výmenu ložísk kolies alebo brzdového obloženia,
  • pneumatiky s kvalitným dezénom. 

Musia mať tiež platnú STK a poistenie. Na technickú kontrolu potom vyrazíte podľa toho, aký vozík máte. Keď máte:

  • brzdený, prvýkrát sa objednáte po 4 rokoch od prvého prihlásenia a potom pravidelne každé 2 roky,
  • nebrzdený, stačí ho dať skontrolovať prvýkrát po 6 rokoch od prvého prihlásenia a potom pravidelne každé 4 roky.

Nezabudnite si dokúpiť aj príslušenstvo. Napríklad redukciu na elektrickú zásuvku, náhradné žiarovky, koleso alebo príručný zdvihák. A nemusíte sa obávať, že budete musieť jazdiť s vozíkom len po okresných cestách. Väčšina z nich je teraz homologizovaná na rýchlosť 130 km/h, takže môžete bez problémov vyraziť aj na diaľnicu.

Kvalitné pneumatiky potrebuje ako vozík, tak aj váš stroj. Vyberte si preň to najlepšie, aby ste sa cítili sebaisto na okruhu, v teréne aj na cestách.

 

Vybrať si pneumatiky na motorku

 

Nahoru