Kolesá na aute meníme obvykle dvakrát do roka. Niektorí majú dve sady kolies a iba si ich pred sezónou prehodia, ostatní musia s prezutím na návštevu do pneuservisu. Mnohí by povedali, že obyčajné prehodenie kolies nie je žiadna veda, ale nemali by sme zabúdať na niektoré veci, ktoré je potrebné pri prezúvaní dodržiavať. Aký je teda správny postup výmeny kolies, ktorý odporúčajú sami výrobcovia automobilov? Zistili sme, že ani mnohé pneuservisy to nerobia správne a odporúčania nedodržiavajú.
Pri výmene kolies je prvým krokom zloženie kolesa. Ďalej je nutné očistiť náboj kolesa od hrdze a nečistôt. Nezabudnite očistiť aj vnútro kolesa, ktoré dosadá na náboj. V garáži vám postačí obyčajná drôtená kefa. Proti hrdzaveniu postačí styčné plochy vnútri kolesa nastriekať voskom, ktorý neznižuje trenie a zároveň zabraňuje prieniku vody a tým aj následnej korózii. Pozor, nestriekajte vosk na náboj, kde hrozí postriekanie brzdových kotúčov, a vyvarujte sa použitiu dnes tak obľúbenej medenej vazelíny, ktorá naopak trenie znižuje, čo namáha skrutky.
Najčastejšou chybou pracovníkov servisu je použitie tzv. pneumatického rázového uťahovača nielen na uvoľnenie, ale aj na dotiahnutie skrutiek. To je však veľká chyba. Mechanik si tak síce uľahčí prácu, ale nikdy nemôže poznať, či je skrutka správne utiahnutá, navyše pri neočakávanej výmene kolesa pri defekte sa budú dať skrutky len ťažko povoliť. Tým, že bola skrutka utiahnutá oveľa väčšou silou, ako je treba, môže sa kvôli väčšiemu namáhaniu po čase zlomiť.
Pneumatickú pištoľ používajte iba na uvoľňovanie skrutiek.
Výrobcovia majú ku každému vozidlu stanovené montážne postupy. Ich súčasťou je aj uťahovací moment, udávaný v Newton metroch (Nm), ktorým by sa mali uťahovať skrutky pri spätnej montáži kolesa na auto. K tomu slúži tzv. momentový kľúč s možnosťou nastavenia požadovanej sily. Koleso je najskôr treba nasadiť a skrutky utiahnuť ručne – je to z toho dôvodu, aby sme mali možnosť rozpoznať prípadné poškodenie závitu skrutky, ktorej výmena je oveľa jednoduchšia a lacnejšia ako výmena ostatných častí uchytenia kolesa.
Po tomto procese by malo nasledovať dotiahnutie momentovým kľúčom na hodnotu 30 Nm, pričom auto je stále na zdviháku. Uťahujte do kríža, aby si koleso tzv. „sadlo“. Po spustení na zem potom dotiahnite kolesá na hodnotu požadovanú výrobcom, obvykle to býva v rozmedzí 85–140 Nm, najčastejšie 120 Nm. Aby ste sa vyhli obstarávaniu dvoch momentových kľúčov, možno prvé dotiahnutie na 30 Nm vynechať a kolesá jednoducho dotiahnuť s citom.
Niekomu sa možno zdá tento proces zdĺhavý a príliš sofistikovaný. Lenže nesprávne dotiahnutie skrutiek na kolesách môže neskôr zapríčiniť buď ich uvoľnenie, alebo v prípade použitia uťahovača aj ich vykrútenie. Pneumatické pištole totiž uťahujú na moment až 600 Nm.
Nakoniec ostáva správne dohustiť všetky pneumatiky. Ak kolesá vibrujú alebo sú príliš hlučné, môže to znamenať problém. Ak také prejavy zaznamenáte pri jazde, zastavte a kolesá skontrolujte. Ak sa vám niečo nezdá, radšej zájdite do pneuservisu a nechajte si kolesá odborne skontrolovať.
A ak je stav vašich pneumatík žalostný, kúpte si u nás v e-shope nové. V našom staršom článku si prečítajte, aké chyby vodiči robia pri výbere pneumatík.
Zdroj foto: Pixabay.com