Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Brzdová kvapalina v aute a motocykli: Prečo a ako často ju meniť?

Brzdy sú nepochybne najdôležitejším bezpečnostným prvkom každého vozidla. Aby však správne fungovali, musia byť v dobrom stave tak brzdové kotúče alebo platničky, ako aj brzdová kvapalina. Jej význam však mnohí vodiči prehliadajú, alebo dokonca ani nevedia, že by sa mala pravidelne meniť. V našom článku vám poradíme, kedy je vhodný čas na jej výmenu a aký typ brzdovej kvapaliny si vybrať.

Interval výmeny brzdovej kvapaliny

Ak máte patričné vybavenie a znalosti, zvládnete si vymeniť brzdovú kvapalinu aj sami. Ak však chcete ísť na istotu, vyberte si profesionálny servis. Vyhnete sa tak možnému poškodeniu komponentov brzdového systému.

Funkcia brzdovej kvapaliny

Brzdová kvapalina je nevyhnutnou súčasťou brzdového systému každého vozidla. Jej úlohou je prenášať tlak z brzdového pedála (alebo brzdovej páky) a posilňovača bŕzd na kotúče alebo bubny, ktoré potom spomaľujú kolesá. „Brzdovka“ musí byť schopná odolávať vysokým teplotám, ktoré vznikajú pri brzdení, a zároveň nesmie strácať svoju viskozitu ani pri nízkych teplotách. Jej nemenej dôležitou funkciou je prevencia korózie brzdových komponentov.

Prečo je dôležité meniť brzdovú kvapalinu?

Brzdová kvapalina sa postupne opotrebováva a stráca svoje vlastnosti. Je hygroskopická – absorbuje vzdušnú vlhkosť, čím sa znižuje jej bod varu a zvyšuje sa riziko vzniku parných bublín v brzdovom okruhu. Ich prítomnosť zistíte napríklad podľa toho, že sa pri brzdení prepadá brzdový pedál. V extrémnych prípadoch môže toto zavzdušnenie spôsobiť aj zlyhanie bŕzd.

Vlhkosť v brzdovej kvapaline môže byť aj príčinou hrdzavenia kovových častí brzdového systému, ako sú piesty alebo strmene. To má potom za následok netesnosti alebo poškodenie či zablokovanie brzdového systému.

Interval výmeny brzdovej kvapaliny

Vo všeobecnosti odporúčame výmenu brzdovej kvapaliny každé 2 roky alebo po najazdení 40 000 km v prípade osobných vozidiel a každý rok alebo po najazdení 20 000 km v prípade motocyklov. Tieto intervaly sú však len orientačné a môžu sa líšiť v závislosti od typu vozidla, štýlu jazdy, prevádzkových podmienok alebo odporúčaní výrobcu. Preto pravidelne kontrolujte stav brzdovej kvapaliny a sledujte akékoľvek známky opotrebovania, ako napríklad:

  • predĺžený reakčný čas bŕzd,
  • zmäknutie alebo prepadnutie brzdového pedála alebo páky,
  • prípadne zafarbenie alebo zakalenie brzdovej kvapaliny.

Stav brzdovej kvapaliny zistíte pomocou refraktometra, ktorý odhalí jej bod varu aj pomer prítomnej vody. Ak ho nemáte alebo si ho nechcete kupovať, nie je nič jednoduchšie, ako navštíviť servis, kde vám kvapalinu otestujú. Bez ohľadu na stav ale pravidelne kontrolujte jej hladinu v nádržke. Ideálne by mala byť medzi ryskami MIN a MAX, podobne ako v prípade chladiacej kvapaliny.

Rozhoduje bod varu a pomer vody

Hlavným ukazovateľom výmeny brzdovej kvapaliny je bod varu. Nová brzdová kvapalina vrie pri teplote približne 230 až 280 °C, postupným pohlcovaním vlhkosti sa však toto číslo zmenšuje. Pre predstavu – 5 % obsahu vody môže znížiť bod varu až o polovicu. V prípade veľkého opotrebovania kvapaliny by ste tak mohli „uvariť“ brzdy pri dlhšom zjazde z kopca s pozvoľným držaním stredového pedála. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je lepšie brzdiť motorom.

Máte niektorý z týchto 11 zlozvykov? Potom si nevedomky ničíte svoje auto. >>

Kedy je lepšie kvapalinu vymeniť a kedy je to už nevyhnutné?

  • Ak je bod varu vyšší ako 181 °C a pomer vody je nižší ako 1,5 %, brzdovú kvapalinu zatiaľ meniť nemusíte.
  • Bod varu 170 až 180 °C a pomer vody 1,5 až 3 %odporúčaným rozmedzím na výmenu.
  • Bod varu brzdovej kvapaliny nižší ako 170 °C a pomer vody vyšší ako 3 % môže mať fatálny vplyv na brzdný účinok a výmena je nevyhnutná.

Výmena brzdovej kvapaliny, najmä v automobile, je pomerne náročný proces, ktorý si vyžaduje patričné vybavenie a znalosti. Ak sa chcete vyhnúť riziku poškodenia brzdovej sústavy, odporúčame vám navštíviť autoservis alebo motoservis. Ceny nie sú závratné, takže vás finančne nezruinujú. U nás v AZ pneu stojí výmena brzdovej kvapaliny pre osobné vozidlo 35 € vrátane materiálu.

Postaráme sa o kompletný servis vášho vozidla. Čo všetko zahŕňa? >>

Typy brzdovej kvapaliny podľa DOT

Označenie DOT brzdovej kvapaliny pre vaše vozidlo nájdete na viečku nádržky, prípadne v návode na obsluhu.

Akú brzdovú kvapalinu si vybrať?

Pri výbere brzdovej kvapaliny je dôležité zvoliť si taký typ, ktorý je určený pre vaše auto alebo motocykel. Aký je ten správny, nájdete v návode na obsluhu vozidla alebo na viečku nádržky brzdovej kvapaliny. Miešanie brzdových kvapalín je možné vtedy, ak sú kvapaliny založené na rovnakej báze. Musíte však počítať s tým, že sa zmiešajú aj ich vlastnosti.

Na trhu existuje niekoľko typov a tried, ktoré sa líšia chemickým zložením a fyzikálnymi vlastnosťami. Ako sme už spomenuli, najdôležitejším parametrom je bod varu, ktorý udáva teplotu, pri ktorej kvapalina začne vrieť. Čím vyšší je bod varu, tým lepšia je odolnosť proti tvorbe parných bublín.

Brzdové kvapaliny sa podľa normy DOT (Department of Transportation) delia na štyri základné typy:

  • DOT 3 je polyglykolová kvapalina s bodom varu približne 205 °C. Používa sa v starších vozidlách, s modernými vysokotlakovými systémami už nie je kompatibilná. 
  • DOT 4 je zlepšená verzia DOT 3, ktorá sa používa v novších alebo výkonnejších vozidlách. Má bod varu okolo 230 °C a jej základ tvorí tiež glykol, ale s prídavkom boritanov.
  • DOT 5 je špeciálny typ brzdovej kvapaliny, ktorá sa používa skôr v priemyselných a niektorých vojenských vozidlách. Má bod varu približne 260 °C a je založená na silikónovej báze. Ako jediná nie je hygroskopická, ale hydrofóbna, a nemôže sa miešať s ostatnými typmi.
  • DOT 5.1 je najmodernejší a najkvalitnejší typ brzdovej kvapaliny s bodom varu približne 270 °C. Používa sa v automobiloch s ABS alebo ESP a typicky v športových vozidlách. Je tiež založená na báze glykolu, ale s prídavkom esterov.

Udržujte motorku v kondícii aj počas sezóny. Čo všetko by ste mali skontrolovať? >>

Kontrolu a výmenu brzdovej kvapaliny ste doteraz zanedbávali? Ak ste z Bratislavy a okolia, radi vám ju otestujeme aj vymeníme. Stačí si rezervovať termín.

 

Objednať sa do servisu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru