Na Slovensku sa dá na pozemných komunikáciách jazdiť motocykli iba v prípade, že spĺňa legislatívne požiadavky podľa zákona č. 106/2018 Z. z. Návšteva stanice technickej kontroly sa nevyhne žiadnemu motoristovi. Na rozdiel od automobilu motocykel nemusí ísť na „prehliadku“ každé dva roky, ale platnosť technickej kontroly je dvojnásobná. Neviete, či so svojím strojom prejdete kontrolou? Dáme vám pár tipov, na čo sa zamerať, skôr než sa vydáte na STK na motocykel.
Skôr ako pôjdete s motocyklom na STK, je dobré podrobiť ho dôkladnej prehliadke. Ak si chcete byť istí, zverte svoj stroj servisu na motocykle, kde ho na kontrolu dôkladne pripravia.
Aby ste na STK na motocykel „nevypadli už v prvom kole“, zabudnite na experimenty s kolesami. Správne rozmery kolies a pneumatík a ich možné alternatívy sú predpísané v technickom preukaze a nepripúšťajú sa žiadne iné varianty. Ak napriek tomu chcete dať na svoj stroj kolesá s odlišným priemerom alebo šírkou ráfika, vyžiadajte si povolenie na príslušnom dopravnom úrade a požiadajte o zápis zmeny do TP.
Pneumatiky na motocykel nesmú mať praskliny, žiadne „domáce vylepšenia“, ani príliš opotrebovanú vzorku. Pneumatiky prejdú STK na motocykel iba v prípade, keď hĺbka dezénu nie je menšia ako 1,6 mm, v prípade skútrov a mopedov ako 1 mm. Homologizácia na prevádzku na pozemných komunikáciách by mala byť samozrejmosťou. Ďalšou častou príčinou neúspešného absolvovania technickej kontroly bývajú chýbajúce drôty na kolesách.
Všetky svetlá na motocykli musia byť tiež homologizované a je možné používať len tie, ktoré sú predpísané alebo povolené vyhláškou. STK na motocykel sa zameriava aj na správne umiestnenie, zapojenie, montáž, nastavenie a farbu osvetlenia, ktoré musí byť tiež v súlade s predpismi. Samozrejmosťou by mal byť dobrý stav svetiel. To znamená, že nesmie byť prasknutý alebo inak poškodený kryt, ktorý by znemožňoval ich plnohodnotnú funkciu.
Medzi časté problémy, kvôli ktorým na STK na motocykel neprejde veľa vodičov, patrí použitie nehomologizovaných dielov, nadmerný hluk výfuku a nadlimitné znečistenie výfukovými plynmi. Ak teda chcete vymeniť výfuk alebo jeho jednotlivé časti, musia byť schválené na použitie na pozemných komunikáciách.
Perfektný technický stav je základným predpokladom bezpečnej jazdy na motocykli.
Spätné zrkadlá sú veľmi dôležitými bezpečnostnými prvkami motocykla, preto na ich stav kladie STK na motocykel veľký dôraz. Aj v tomto prípade platí, že spätné zrkadlo musí byť homologizované, správne nastavené a musí byť na ňom uvedené číslo schválenia konštrukčnej časti. Tieto predpisy nie sú len zbytočným obťažovaním vodičov. Na spätných zrkadlách je dôležité presné zakrivenie odrazovej plochy, odolnosť a odrazivosť. Tuning zrkadiel alebo ich „výzdoba“ samolepkami a inými prvkami vám na STK určite neprejde.
Blatníky, padacie rámy, hrany plexiskla, kufre a ďalšie vyčnievajúce alebo ostré konštrukčné časti sú tiež častým problémom, kvôli ktorému neprejdete kontrolou na STK.
Tabuľka s registračnou značkou musí byť nepoškodená, viditeľná, bez deformácie a upevnená tak, aby nedošlo k jej strate. Skrátka všetko, čo znemožňuje identifikáciu vozidla pomocou registračnej značky, musí byť odstránené alebo napravené.
Zlý alebo nedostatočný technický stav motocykla vám nespôsobí problémy jen na STK, ale tiež pri cestnej kontrole. Podľa závažnosti nedostatku vám polícia dá pokutu. V krajnom prípade môžete dokonca prísť o technický preukaz a nebudete tak môcť ďalej jazdiť na motocykli s prvkami, ktoré sú neschválené, alebo ktoré ohrozujú bezpečnosť.
A ani poisťovňa vám nevyjde v ústrety, ak sa pri prešetrovaní poistnej udalosti zistí nevyhovujúci technický stav. Môže sa stať, že aj keď nie ste vinníkom dopravnej nehody, kvôli stavu vášho motocykla za neho budete automaticky označení.
Rada pre všetkých motocyklistov! Ak si nie ste istí, že vám na STK na motocykel všetko prejde, dajte predtým stroj do servisu na motocykle, kde vás na kontrolu dokonale pripravia. Bezchybné kvalitné pneumatiky vášho stroja sú potom úplnou samozrejmosťou.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com