Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Do spoločného vývoja vymeniteľných batérií sa púšťa KTM, Honda, Piaggio aj Yamaha

Elektromobilita je v súčasnosti veľkou témou a stále častejšie sa o nej hovorí aj v súvislosti s jednostopovými vozidlami. Európska únia poriadne tlačí na znižovanie ekologickej stopy a riešenie vidí práve v rozšírení vozidiel na elektrický pohon. A výrobcovia motocyklov si to dobre uvedomujú. Poznajú ale aj dôvody, pre ktoré sa mnohým motorkárom nechce investovať do mašiny na baterky. Jedným z dôvodov sú batérie, ktoré sa dlho nabíjajú. Preto sa výrobcovia KTM, Honda, Piaggio a Yamaha rozhodli spojiť sily a vyvinúť nové vymeniteľné batérie, ktoré budú kompatibilné.

Muž sedí na čiernej motorke

Môžeme sa tešiť na vzájomne kompatibilné vymeniteľné batérie?

Na obzore je štandardizovaný vymeniteľný systém batérií

Na začiatku marca podpísali štyria spomenutí výrobcovia motocyklov prehlásenie, že majú záujem na založení konzorcia vymeniteľných batérií. V rámci združenia budú vyvíjať nový štandardizovaný vymeniteľný systém akumulátorov, ktoré budú môcť plošne využívať motocykle týchto výrobcov.

Konzorcium vzniká v kontexte rozvoja elektromobility a reaguje aj na Parížsku dohodu o zmene klímy. Zakladajúci členovia veria, že práve nový systém batérií povedie k plošnému rozšíreniu ľahkých elektrických vozidiel. Má totiž vyriešiť problémy, pre ktoré sú motocykle na batérie kritizované – dlhé nabíjanie, krátky dojazd alebo vysoké náklady na vozidlá a infraštruktúru. Rozšírenie ľahkých elektrických vozidiel má prispieť k udržateľnejšiemu riadeniu životného cyklu batérií, v dôsledku čoho by tak malo dôjsť k zmenšeniu ekologickej stopy.

Vybitú batériu vymeníte a zase idete ďalej

Koncept štandardizovaných batérií umožní masívne rozšírenie staníc na výmenu batérií, v ktorých len vymeníte vybitú baterku za novú. Odpadne tak problém s dlhým dobíjaním, s ktorým už teraz majú problém mnohí majitelia elektromobilov.

Niektorí výrobcovia už s veľkou parádou predstavili projekty so stanicami na výmenu batérií. Pretože ale v tejto chvíli neexistuje štandardizovaný typ batérií, každý výrobca by musel prevádzkovať vlastnú sieť týchto staníc. V praxi by ich prevádzka bola veľmi nákladná a hustota ich rozmiestnenia by bola nedostačujúca.

Pokiaľ by v budúcnosti skutočne vznikol jednotný štandard vymeniteľných batérií, situácia by sa zmenila. Na každej benzínovej pumpe by mohli byť automaty na výmenu batérií určené pre majiteľov mašín ľubovoľnej značky. Činnosť konzorcia je však v plienkach, rovnako ako reálna podoba kompatibilných vymeniteľných batérií. Podľa slov zapojených výrobcov sa členovia pustia do práce začiatkom mája 2021.

Nadšený motorkár pri motorke

Vďaka vymeniteľnej batérii odpadnú starosti s jej dobíjaním a čakaním na ďalšiu jazdu.

Vymeniteľné batérie majú byť kompatibilné nielen s motocyklami

Členovia konzorcia chcú vyvinúť systém vymeniteľných batérií pre ľahké elektrické vozidlá. Do tejto kategórie patria nielen mopedy, skútre a motocykle, ale aj elektrické trojkolky a štvorkolky. Kompatibilitu by tak určite ocenili aj tí, ktorí by doma v garáži mali súčasne elektrický motocykel a terénnu štvorkolku. Nemuseli by investovať do dvoch typov drahých batérií a v prípade potreby by ich mohli medzi sebou meniť.

Konzorcium predpokladá úzku spoluprácu s mnohými subjektmi

Výrobcovia Honda, KTM, Piaggio a Yamaha založili konzorcium s víziou úzkej spolupráce s mnohými odborníkmi a subjektmi. Majú v pláne spolupracovať s národnými, európskymi aj medzinárodnými štandardizačnými orgánmi. Chcú tak byť pri tvorbe medzinárodných technických noriem, ktoré by vzhľadom na rozmach elektromobility museli skôr či neskôr vzniknúť. „Som presvedčený, že vďaka tejto práci budú zjednotené technické špecifikácie a normy, ktoré sa v súčasnosti líšia podľa regionálnych charakteristík alebo stavu priemyslu na rôznych trhoch,“ uviedol generálny riaditeľ Yamahy Takuya Kinoshita.

Spomínaní výrobcovia si ale nechcú nechať nový vymeniteľný typ batérií len pre seba a nebránia sa prijať aj ďalších členov z radov konkurenčných firiem. V tlačovej správe od KTM totiž priamo zaznieva, že zakladajúci členovia vyzývajú všetky zúčastnené strany, aby sa zapojili do spolupráce s cieľom rozšíriť odborné znalosti.

Dokážete si predstaviť, že by napríklad motocyklové pneumatiky boli kompatibilné iba s motocyklami konkrétneho výrobcu? Možno príde čas, keď bude situácia s výberom batérií do elektrických motocyklov rovnako jednoduchá, a vyberať budeme len podľa technických parametrov a nie podľa značky.

 

Vybrať kvalitné pneumatiky na motorku

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru