Vážení zákazníci, objednávky prijaté po 15. hodine 19.12.2024 budú vybavované a následne expedované až od 07.01.2025. Ďakujeme.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Dvojvalec, alebo štvorvalec? Záleží aj na štýle jazdy

Svet motocyklov je z pohľadu technických riešení naozaj rozmanitý. Pri výbere nového stroja sa môžeme zamerať na výkon, zdvihový objem motora, hmotnosť, stavbu rámu alebo celkový vzhľad. Ak sa začneme podrobnejšie zaujímať o konštrukciu motora, ktorý je srdcom každého motocykla, zistíme, že motory sa líšia počtom valcov. Hoci existujú aj motorky s jedným, tromi alebo šiestimi valcami v motore, najčastejšie sa používajú motory dvojvalcové a štvorvalcové. Zamerajme sa na hlavné rozdiely a rozdelenie.

Motorka s dvojvalcom, alebo so štvorvalcom

Či si obľúbite motorky s dvojvalcovým, alebo so štvorvalcovým motorom, záleží predovšetkým na vašom štýle jazdy.

Štvorvalcové motory vynikajú pri vysokých otáčkach

Všeobecne platí, že potenciál dvojvalcových motorov sa prejavuje najmä pri nižších otáčkach, naopak štvorvalcom prospieva jazda pri vyšších otáčkach. To, či je práve pre vás lepší dvojvalec, alebo štvorvalec, tak závisí okrem iného od štýlu jazdy a od toho, aké vysoké otáčky preferujete pri jazde. Vždy tiež prispôsobte štýl jazdy druhu povrchu a stavu vozovky

Viacvalcové motory prinášajú rad výhod

So štvor- a viacvalcovými motormi sa stretnete spravidla na silných strojoch, ktorým prinášajú rad výhod. Napríklad zaistia pokojnejší chod, vynikajú dlhou životnosťou, umožňujú použitie veľkých zdvihových objemov a ponúkajú vyšší výkon. Samozrejme, že na akomkoľvek motocykli možno ešte navýšiť výkon pomocou chiptuningu.

Na dosiahnutie vysokých otáčok musia byť diely kľukového mechanizmu motora ľahké. Dôležitá je nízka hmotnosť najmä tých všetkých dielov, ktoré rotujú veľkou rýchlosťou. A toho sa dosahuje práve rozdelením celkového zdvihového objemu do viacerých valcov. Pohyblivé súčasti sú vo výsledku ľahšie, a tak majú dlhšiu životnosť a jednoduchšie sa udržujú. Súčasne sa rozdelí pracovný tlak spalín do viacerých valcov, a tak nie je špecifické zaťaženie motora príliš veľké. Hlavnou nevýhodou štvorvalcových motorov je potom podstatne väčšia suchá hmotnosť a väčšie rozmery. Prejavuje sa to na celkovej hmotnosti stroja a na jeho robustnosti.

Trápi vás vyššia spotreba? Máme pre vás pár tipov, ako znížiť spotrebu motocykla.

Dvojvalcové motory – rôzne prevedenia

Ak medzi sebou porovnávame dvojvalcové a štvorvalcové motory, je dobré si uvedomiť, že v obidvoch prípadoch existuje niekoľko konštrukčných variantov. Pre predstavu sa podrobnejšie zamerajme na niekoľko typov dvojvalcových motorov:

Radový dvojvalcový motor

Motorky s radovými dvojvalcovými motormi majú kľukovú skriňu a kľukový hriadeľ usporiadané kolmo k smeru jazdy. Steny dvoch valcov pritom tvoria jeden blok. Radové motory sa potom ďalej delia na paralelné a protibežné. V prípade paralelných sa pohybujú obidva piesty zároveň v rovnakej výške. Chod stroja je pri jazde vyvážený, ale pri vyšších otáčkach sa prejavujú silnejšie vibrácie. Na protibežných motoroch sa piesty pohybujú striedavo. Chod je potom pravidelný aj pri vyšších otáčkach.

Valce v tvare písmena V

Na mnohých motorkách sa môžete stretnúť aj s motormi, ktoré sú vybavené valcami v tvare písmena V. Do rámu stroja sa inštalujú pozdĺžne s kľukovým hriadeľom. Obidva valce môžu medzi sebou zvierať rôzny uhol, typicky 90° alebo 70°. Dvojvalcové motory „do V“ majú naozaj pokojný chod a dobré vlastnosti, preto sú s obľubou využívané nielen na cestných, ale aj športových motocykloch.

Dvojvalcový boxer

Špecifickým typom dvojvalcových motorov sú tzv. boxery, ktoré možno vidieť hlavne na motorkách značky BMW. Valce sú v jednom bloku a postavené sú priamo proti sebe. Motor je plochý a jeho ťažisko je umiestnené nízko. Kľukový hriadeľ prechádza motorom v smere jazdy.

Konštrukcie motorov sú samozrejme rôzne aj v prípade štvorvalcových typov. Takisto sa vyrábajú radové, do písmena V aj boxery. Vo výsledku nie je tak dôležité, či sa rozhodnete pre dvojvalec, alebo štvorvalec. Záleží na ďalších vlastnostiach súvisiacich s konštrukciou motora či na jazdných vlastnostiach stroja. Ak vám nevadí vyššia hmotnosť stroja a požadujete vysoký výkon, ktorý sa prejaví pri vyšších otáčkach, vyberte si štvorvalec. Na cestách aj v teréne dobre obstoja aj kvalitné dvojvalce, ktoré vyniknú už pri nižších otáčkach.

Jazdné vlastnosti motorky samozrejme ovplyvňujú aj motocyklové pneumatiky, na ktoré by ste sa mali pri výbere takisto zamerať. Od kvalitných pneumatík do veľkej miery závisí bezpečnosť vašej jazdy.

 

Dajte na svoj stroj kvalitné motocyklové pneumatiky od preverených značiek

 

Zdroj fotografií: Blaz Erzetic, Unsplash 

Nahoru