Gumovanie, pálenie pneumatík, burnout – to sú kratochvíle vodičov, ktoré možno naoko pôsobia pútavo, ale žiadnemu autu dvakrát neprospievajú. Napriek tomu sa o tieto kúsky pokúša množstvo majiteľov automobilov, ktorí chcú zapôsobiť na svoje okolie. V našom článku sa zameriame na to, čo gumovanie či burnout poskytujú, ako si ich vyskúšať a kde môže byť na túto činnosť vhodné miesto.
Pri burnoute, čiže pálení pneumatík, dochádza na mieste k rýchlemu pretáčaniu kolies, pričom vzniká hustý dym.
Ak si chcete vyskúšať gumovanie alebo pálenie na vlastnej koži, počítajte s tým, že znížite životnosť pneumatík a poškodíte aj ďalšie dôležité súčasti vášho auta. Budú trpieť všetky konštrukčné diely, ktoré sa krútia a v ktorých vznikajú rázy. Brzdy, prevodovka, hriadele aj polosi budú nadmerne zaťažené a pri dlhom a častom gumovaní možno aj zrelé na výmenu. Sami si odpovedzte na otázku, či vám pár sekúnd slávy stojí za riziko predčasnej návštevy autoservisu.
Pojmom burnout, čiže pálenie pneumatík, sa spravidla označuje rýchle pretáčanie kolies na mieste, pričom dochádza k nadmernému zahriatiu pneumatík a vytvoreniu hustého dymu. Gumovanie sa potom robí pri pohybe auta, ktoré zanecháva za sebou viditeľnú stopu sprevádzanú dymom.
Ako pri burnoute, tak aj pri klasickom gumovaní, dochádza k preťažovaniu dielov vozidla a k zníženiu životnosti pneumatík. Po poriadnom burnoute sú potom pneumatiky spravidla okamžite zrelé na výmenu. Ak si chcete užiť jazdu v dymovej clone, použite staršie pneumatiky a po akcii ich čo najskôr vymeňte za nové. Vyberte si napríklad niektoré z najlepších športových pneumatík pre rok 2020. Pálenie pneumatík na nich ale radšej neskúšajte. Aj keď sú určené na rýchlu jazdu a prudké brzdenie, pri gumovaní alebo pálení vám dlho nevydržia.
Ak si aj napriek všetkým ťažkostiam chcete vyskúšať pálenie pneumatík, pôjde vám to dobre na silnejšom stroji s manuálnou prevodovkou, viac ako štvorvalcovým motorom a veľkým počtom koní. Skúsení vodiči zvládajú gumovať a páliť pneumatiky aj na slabších a menej vhodných autách, výsledný efekt však nebýva taký pôsobivý.
A teraz, ako na to? Zaraďte prvý rýchlostný stupeň a naplno zošliapnite spojku. Pridajte plyn, nechajte motor nabehnúť na vyššie otáčky a potom uvoľnite spojku. Ak máte dostatočne silné auto, kolesá sa začnú pretáčať a po chvíli vyrazí auto dopredu. Ak chcete páliť pneumatiky na mieste, pred uvoľnením spojky zatiahnite ručnú brzdu a počkajte, kým sa neobjaví poriadny oblak dymu. Gratulujeme, práve ste si vyskúšali svoj prvý burnout a možno že ste si aj kompletne zničili pneumatiky alebo poškodili niektorý dôležitý diel auta.
Zatiaľ čo je v našich končinách pálenie pneumatík a gumovanie vnímané skôr negatívne, v USA má dlhoročnú tradíciu a množstvo priaznivcov. V burnoute sa usporadúvajú rôzne súťaže, zdolávajú sa rekordy a organizujú veľké prehliadky. Medzi športovými automobilmi existujú dokonca aj modely, ktoré sú na pálenie pneumatík priamo navrhnuté. Patrí medzi ne predovšetkým Ford Mustang, na ktorom si môžete stlačením tlačidla zapnúť funkciu „burnout“. Po aktivácii dôjde k zablokovaniu predných bŕzd a odpojeniu tých zadných. Potom stačí len šliapnuť na plyn a o nič ďalšie sa nestarať.
Každému je hádam jasné, že pri pálení pneumatík dochádza k produkcii veľkého množstva emisií, ktoré majú negatívny vplyv na životné prostredie. Ak si na voľnom priestranstve sami zagumujete, planétu tým až tak neohrozíte. Odlišná situácia je v prípade, keď sa konajú veľké burnoutové akcie, pri ktorých sa bude páliť počas pár minút aj niekoľko stoviek pneumatík.
S tým súvisí aj vyjadrenie inštitúcie Guinness World Records, ktorá vedie v auto-moto oblasti rad záznamov vrátane najdrahších áut na svete. Pre negatívne dopady na životné prostredie sa jej predstavitelia rozhodli ukončiť monitorovanie rekordov týkajúcich sa počtu simultánne realizovaných burnoutov. Prvenstvo tak na dlhý čas zostane americkej exhibícii Summernats, pri ktorej sa v roku 2019 v rovnakom okamihu pálili pneumatiky na 126 autách.
Gumovanie si na svojom stroji pokojne vyskúšajte, ale jedine na voľnom priestranstve alebo ešte lepšie na tuningových akciách a exhibíciách. Hrabanie kolies skrátka nepatrí do premávky a nemá žiadny význam.
Neodolali ste a trochu toho gumovania a burnoutu ste si vyskúšali? Potom má váš dezén iste dávno svoju najlepšiu hĺbku za sebou a je najvyšší čas kúpiť si nové pneumatiky.
Vybrať si nové kvalitné pneumatiky
Zdroj fotografie: Depositphotos.com