Zlá viditeľnosť, väčšia únava, vyššie riziko, že sa na ceste stretnete so zverou. To sú hlavné dôvody, prečo za tmy zmeniť štýl jazdy a byť opatrnejší než za svetla. Jazda v tme je najnebezpečnejšia v prudkom daždi alebo keď mrzne, a k zlej viditeľnosti pribúda poľadovica a sneh. Opatrnosť a zopakovanie pravidiel nočnej jazdy je na mieste!
Rýchlosť jazdy, či už vo dne či za tmy, musí byť vždy prispôsobená okolitým podmienkam. Pri jazde v osvetlenom meste vám viditeľnosť nič neobmedzuje, na vedľajších cestách je však situácia úplne iná. Jednoduché nepísané pravidlo znie: Jazdite vždy iba takou rýchlosťou, aby brzdná dráha bola kratšia než úsek, ktorý pred sebou vidíte. A to aj na ceste, ktorú dokonale poznáte. Nikdy neviete, kedy sa na vozovke môže objaviť nečakaná prekážka. Kvalitné pneumatiky vám zaistia spoľahlivosť pri brzdení!
Jazda za tmy má svoje zákernosti. Máme pre vás pár tipov, na čo predovšetkým si dať v noci za volantom pozor.
Dĺžka bezpečnej vzdialenosti je závislá od rýchlosti jazdy a zhoršenej viditeľnosti. Jazda v noci totiž spôsobuje tiež skreslený odhad vzdialenosti, preto sa odporúča predĺžiť odstup až na dvojnásobok oproti jazde za svetla.
Už tak zlú viditeľnosť nie je treba ešte zhoršovať. Pri jazde v tme je dôležité mať čisté všetky svetlá, a to aj osvetlenie SPZ, rovnako ako vonkajšie a vnútorné sklá. Čelné sklo zvnútra neutierajte rukou ani špinavou handrou. Vzniknuté šmuhy a mapy vám budú v svetle protiidúceho vozidla vadiť vo výhľade. Pravidelná kontrola hladiny vody v ostrekovačoch by mala byť samozrejmosťou.
Vidieť a byť videný je základná poučka už z autoškoly. My by sme ešte dodali tretiu zásadu – neoslňovať. Neprepínanie diaľkových svetiel na stretávacie je najčastejším problémom vodičov pri nočnej jazde. Stačí jediná sekunda, keď diaľkové svetlá protiidúceho vodiča oslnia, a nešťastie je hotové. Diaľkové svetla teda prepínajte, hneď ako sa za horizontom objaví protiidúce vozidlo, alebo hneď ako uvidíte zadné svetlá vozidla, ku ktorému sa približujete. Dôležité je aj nastavenie svetlometov. Vy síce nepocítite, že mieria o niečo vyššie, než je treba, ale protiidúci vodič v nižšom vozidle si minimálne od pľúc zanadáva.
Ide oproti vám automobil so zapnutými diaľkovými svetlami? Zamerajte svoj pohľad nie na svetlá alebo pred seba, ale na krajnicu. Tak nestratíte prehľad o premávke pred vami a nevybočíte z jazdného pruhu.
Jazda v tme znamená tiež väčšiu námahu pre oči. Rýchlo sa unavia, vodič sa môže stať nepozornejším, jeho reakcie sa spomalia a hrozí aj mikrospánok. Dlhá nočná jazda vyžaduje častejšie prestávky, pri ktorých sa pretiahnete a oči si odpočinú. Ani prekúrené vozidlo nepridáva na sviežosti. Nastavte preto teplotu na stupeň, ktorý je na hranici vášho pohodlia. Udržíte tak dlhšie svoju plnú koncentráciu. Pomôcť môže aj výber hudobného štýlu. Pomalé skladby nie sú pre jazdu v noci najlepším nápadom.
Povinnosť mať reflexné prvky zatiaľ nebola zavedená pre zver putujúcu v noci cez cesty a ani všetci chodci toto nové pravidlo vždy nedodržujú. Zvýšená opatrnosť je preto pri jazde v noci vždy nutná, či už cestujete cez obývané úseky, po diaľnici, po vedľajších cestách, a najmä cez les. Sledujte pozorne nielen cestu pred sebou, ale aj jej bezprostredné okolie. Prečítajte si tiež, ako jazdiť bezpečne za zhoršených podmienok v zime. Jazda v noci má svoje úskalia, na ktoré je dôležité sa pripraviť. Jedno je však isté: Či už jazdíte vo dne alebo v noci, základom bezpečné jazdy sú vždy spoľahlivé a kvalitné pneumatiky.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com