Hovoríte si, že vám sa to určite nemôže stať, ale v dnešnej uponáhľanej dobe stačí pár sekúnd nepozornosti a škoda je na svete. Aj keď sa to na prvý pohľad môže zdať v podstate nemožné, natankovanie zlého paliva sa stáva oveľa častejšie, ako si myslíte. Čo robiť, keď sa to prihodí aj vám?
Natankovať namiesto nafty benzín je ľahšie, ako si myslíte. Stačí chvíľka nepozornosti a už je problém na svete.
Asi netreba predstavovať rozdelenie palív na benzín a naftu. Ak dodržíte toto jednoduché pravidlo, nehrozí vášmu vozidlu žiadne veľké riziko. Aj tak je ale istejšie tankovať iba na frekventovanejších značkových čerpacích staniciach.
Trúfame si povedať, že palivo na značkových a neznačkových čerpacích staniciach sa v zásade nijako moc nelíši. Rozdiel však spočíva v tom, že značkové stanice majú prísnejšie vnútorné normy a kontroly. Navyše okrem špeciálnych palív s vyšším oktánovým číslom tu môžete natankovať aj palivá s pridanými aditívami, ktoré majú pozitívny vplyv na životnosť a výkon motora.
Vo veľkej väčšine prípadov natankuje zlé palivo vodič so služobným alebo požičaným vozidlom, ale to neznamená, že sa to nemôže stať naozaj každému. Rozsah následkov závisí od toho, ako rýchlo si vodič uvedomí svoju chybu.
Ak načerpáte nesprávne palivo do plus-mínus 10 % objemu nádrže, s najväčšou pravdepodobnosťou to nebude zase až taká tragédia. Stačí, keď doplna dotankujete nádrž správnym palivom. Palivá sa v nádrži premiešajú a pri troške šťastia sa motoru nič nestane. V takom prípade sa odporúča pridať do nádrže vhodné aditívum, ktoré zvyšuje mazavosť nafty. S takouto chybou sa skrátka počíta, takže ho zoženiete na každej benzínovej pumpe.
Ak sa vám podarí natankovať väčšie množstvo benzínu, neštartujte, ani neotáčajte kľúčom v zapaľovaní. Tým by mohlo dôjsť k nasatiu paliva z nádrže. V tomto prípade vám nezostane nič iné, ako nechať odtiahnuť vozidlo do najbližšieho servisu, kde zle natankované palivo z nádrže odčerpajú a postarajú sa o všetko potrebné, aby vaše auto opäť fungovalo, ako má.
Najhorší variant je, keď si svoju chybu neuvedomíte a rozbehnete sa. Naftové motory nevedia pracovať s benzínovým palivom, takže po nejakom čase vás vozidlo samo upozorní na zle načerpané palivo. V momente, keď sa zlé palivo dostane do obehu, motor začne vydávať divné zvuky a pocítite zníženie výkonu. Čím skôr zastavíte a zaistíte odtiahnutie vozidla do servisu, tým lepšie z toho vyviaznete. Benzín môže naftový motor značne poškodiť a následná oprava vás vyjde draho.
Tejto chyby by ste sa čisto teoreticky ani nemali dopustiť, lebo moderné benzínové autá majú ochranné užšie hrdlo nádrže, takže sa doň tankovacia pištoľ na naftu ani nevojde. Na starších autách to však možné je. Najčastejšie dochádza k tomuto omylu mimo čerpacích staníc, napríklad pri doplňovaní paliva pomocou lievika alebo kanistra.
Ak sa to stane, platí rovnaké pravidlo ako v predchádzajúcom prípade. Ak načerpáte zlé palivo zhruba do 10 % objemu nádrže, dotankujte doplna správne palivo a pokračujte v jazde. V prípade, že načerpáte väčšie množstvo zlého paliva, nechajte hneď odtiahnuť automobil do autoservisu, kde sa oň postarajú.
Oktánové číslo vyjadruje tzv. „klepanie“, inak povedané, odolnosť paliva v zmesi so vzduchom proti samovznieteniu pri kompresii vo valci motora. Väčšina čerpacích staníc ponúka palivá s dvomi oktánovými hladinami 95 a 98, ale existujú aj vyššie. Ak sa vám podarí natankovať benzín označený vyšším číslom, nič sa nestane. Ak natankujete palivo s nižším číslom, situácia síce nie je ideálna, ale nijako zásadne to vaše auto nepoškodí. Maximálne pocítite nižší výkon a vyššiu spotrebu paliva.
Keď už sme pri spotrebe paliva, tú do značnej miery ovplyvňujú aj pneumatiky. Je vypočítané, že správne nahustené, vhodne zvolené kvalitné pneumatiky znížia spotrebu paliva až o 20 %. U nás si môžete vybrať ako víťazov testov s minimálnym valivým odporom, tak aj ekonomicky výhodné gumy so skvelým pomerom cena/výkon.
Vybrať pneumatiky od overených výrobcov
Zdroj fotografie: Depositphotos.com