Ak chcete, aby váš stroj vždy spoľahlivo naštartoval, musíte sa oň náležite starať. Cesty dnes ešte stále brázdia motocykle s karburátorom a práve karburátor je citlivou súčasťou, ktorá si vyžaduje pravidelnú údržbu. V nasledujúcich riadkoch nájdete postup, ako ho zbaviť nečistôt a ktoré jeho komponenty bude možno potrebné vymeniť.
Každá časť karburátora by sa mala dôkladne vyčistiť. Skontrolujte aj tesnenia a ihlový ventil.
Každý motocykel má iný typ karburátora, ale princíp fungovania je v podstate rovnaký. Prebieha v ňom príprava zápalnej zmesi vzduchu a benzínu v požadovanom pomere, v závislosti od otáčok a zaťaženia motora. Karburátor sa časom zanáša, a preto ho treba vyčistiť aj počas sezóny po určitom počte najazdených kilometrov, rovnako ako vykonávate pravidelnú údržbu motocykla. Dôvodom takejto údržby môže byť aj dlhšia odstávka motocykla, napríklad pred sezónou, alebo nepravidelná prevádzka.
Keďže existujú rôzne typy karburátorov, ktoré sa konštrukčne líšia, tento postup čistenia karburátora bude veľmi všeobecný. V každom prípade sa však podľa tohto návodu dokážete ľahko zorientovať.
Karburátor je okrem iného spojený so vzduchovým filtrom. Ten môže mať rôzny tvar a spôsob uchytenia, ktoré je potrebné najprv uvoľniť. Potom skontrolujte, či treba vzduchový filter vyčistiť, alebo vymeniť. Nánosy prachu a špiny v ňom môžu byť jednou z príčin zaneseného karburátora. V ďalšom kroku
Predtým, ako tak urobíte, si radšej poznačte polohu hadičiek a lanka, aby ste na záver vrátili všetko na správne miesto. Pred vstupom benzínu do karburátora sa väčšinou nachádza aj malý palivový filter, ktorý by ste tiež mali skontrolovať, vyčistiť alebo vymeniť za nový.
Keď bude karburátor odpojený od všetkých vedľajších komponentov, môžete sa pustiť do jeho demontáže. Odskrutkujte ho, vyberte a očistite povrch prípravkom na čistenie karburátorov alebo bežným odmasťovačom na brzdy. Potom odmontujte skrutky plavákovej komory, očistite ju od nečistôt a prepláchnite špeciálnym prípravkom alebo čistým či technickým benzínom. So zaschnutými usadeninami vám pomôže hrot malého skrutkovača.
Ďalej vysuňte plavákový kolík a demontujte ihlový ventil. Vyčistite ho prepláchnutím a prefúknutím a skontrolujte, či ihla plynulo prechádza vedením a gumová špička nie je viditeľne poškodená. Poškodený ihlový ventil nie je možné opraviť a je potrebné ho vymeniť za nový.
Presvedčte sa tiež, že sa vnútri plaváka nenachádza benzín, čo by znamenalo jeho netesnosť a preplnenie karburátora, ktoré má za následok nadmernú spotrebu paliva. Nezabudnite ani na kompletnú kontrolu tesnenia, ktoré má dôležitú úlohu pre chod motora. Ak je napučané alebo popraskané, bude ho tiež potrebné vymeniť.
Pred demontážou karburátora si poznačte polohu laniek a tesnení, aby ste potom opäť všetko vrátili na svoje miesto.
Nevyhnutnou súčasťou údržby karburátora je aj čistenie všetkých ostatných vnútorných častí. Dýzy, kanáliky a vzdušníky prefúknite vysokotlakovým kompresorom, pumpičkou alebo ústami. Ak sa tým nečistoty úplne neodstránia, použite niekoľko štetín štetca namočených do (technického) benzínu a jemne vyčistite dutiny. Z dôvodu možnej deformácie nikdy nepoužívajte na čistenie dýz a vzdušníkov ostré predmety.
Nakoniec nechajte všetky čisté súčasti vyschnúť a zmontujte ich dohromady.
Potom už s čistým karburátorom môžete vyraziť na výlet na motorke.
V rámci údržby motorky si posvieťte aj na stav vašich pneumatík. Ak sú opotrebované, nemôžete sa už spoliehať na ich pôvodné vlastnosti. Preto neriskujte bezpečnosť na cestách a svoje zdravie a zaobstarajte si nové, kvalitné pneumatiky.
Vybrať si nové motocyklové pneumatiky
Zdroj fotografií: Depositphotos