Zima je plná nástrah, ktoré číhajú ako na vodičov, tak aj na samotné vozidlá. Preto je potrebné venovať zvláštnu pozornosť starostlivosti o auto. Sneh, námraza a predovšetkým nízke teploty majú nepriaznivý vplyv na karosériu a na komponenty, ktoré sú na prvý pohľad skryté. V tomto článku vám poradíme, ako sa v zime vyhnúť poškodeniu citlivých častí vozidla.
Nedovoľte, aby zima ničila vaše auto. Okrem starostlivosti o batériu a prevádzkové kvapaliny je potrebné aspoň raz za mesiac odsoliť podvozok.
Hodnota na teplomere pomaly stúpa, ale zima ešte nekončí. Prečítajte si, čo vás a vaše auto môže ešte čakať v poslednom období mrazivého počasia, a ako sa vyhnúť nenávratnému poškodeniu vášho vozidla.
Vybitá autobatéria v zime je pomerne častý problém. Najčastejšie ho spôsobuje:
Nezabudnite, že pre životnosť autobatérie je najdôležitejšia prevencia.
Aby ste naštartovali na prvý raz aj v zime, zistite, ako sa správne starať o autobatériu. >>
Predídete tak poškodeniu alebo vybitiu a batériu vymeníte po viac ako šiestich rokoch. Ak nejazdíte často alebo len „okolo komína“, aspoň raz týždenne absolvujte dlhšiu jazdu. Okrem jazdy môžete batériu pravidelne dobíjať, alebo pri každej jazde vyťahovať štartovacie káble. Keď má však autobatéria svoje najlepšie roky za sebou, výmene sa aj tak nevyhnete.
Chladné počasie má nepriaznivý vplyv nielen na autobatériu, ale nemá ho rád ani motor. Po naštartovaní chvíľu trvá, kým všetky kvapaliny dosiahnu prevádzkovú teplotu. V zime preto radšej používajte olej s nižším viskozitným číslom, aby sa motor uviedol čo najskôr do chodu.
Najmä dieselovým motorom prospieva počas prvých dvadsiatich kilometrov pokojnejšia jazda pri nízkych otáčkach, keď sa všetko plynulo zahrieva. Ak máte benzínový motor, tiež ho hneď nepreháňajte. V dlhodobom horizonte si koledujete o prasknutú hlavu valca.
Niekedy tiež dochádza k tomu, že sa motor nezahrieva tak, ako by sa mal. Skôr ako začnete pátrať po katastrofických príčinách, preverte tú najbanálnejšiu. Nefunkčný termostat. Ak nefunguje tak, ako má, neohreje vodu na prevádzkovú teplotu 90 °C a nevyhreje ani vaše auto.
Stierače zapínajte až po dôkladnom očistení skla od snehu a námrazy.
Ak svoje auto neparkujete v garáži, musíte sa zmieriť s tým, že denne budete odstraňovať zo skla sneh alebo námrazu. Z najhoršieho vám môžu pomôcť krycie fólie alebo plachty.
Pri mínusových teplotách praskajú aj gumičky stieračov. Preto vždy dôkladne očistite čelné aj zadné sklo a stierače pred očistením skla nezapínajte, ani sa ich nesnažte odtrhnúť od skla. V opačnom prípade zostanú gumičky primrznuté ku sklu.
Ak sa ponáhľate, skúste aj:
Základom je však jemná práca so škrabkou.
Prečítajte si tiež, prečo je dôležitý pravidelný servis stieračov. >>
Častým problémom je aj zahmlievanie skiel, ktorému možno predísť pomocou špeciálneho autokozmetického prostriedku. Sklo ním ošetríte a vytvoríte tak neviditeľnú vrstvu, ktorá odpudzuje molekuly vodnej pary. Tieto prípravky najčastejšie fungujú na báze nanotechnológií. Ak sa vám okna zahmlievajú veľa a často, skontrolujte, či nemáte zanesený kabínový filter.
Na zamrznutie paliva pri dlhotrvajúcich mrazoch sú náchylné najmä autá s dieselovým motorom. Aby ste sa vyhli tejto komplikácii, vždy majte nádrž naplnenú aspoň do polovice kvalitnou zimnou naftou. Zamrznutiu predídete aj pridaním aditív.
V prípade, že sa na ceste dostanete do úzkych, zásoba zimnej zmesi do ostrekovačov, škrabka alebo metlička vám nevytrhnú tŕň z päty. V aute preto vždy majte poruke:
Starostlivosť o auto v zime vyžaduje aj pravidelnú kontrolu tlaku v pneumatikách, ktoré bývajú vplyvom studeného vzduchu nedostatočne nahustené. Dôsledkom je potom nerovnomerné opotrebenie pneumatík, čo znižuje komfort pri jazde, ale predovšetkým bezpečnosť na ceste.
Zdroj fotografií: Depositphotos