Ak sa vám pri predstave pozdĺžneho parkovania v meste ježia vlasy, nezúfajte. Dnes už snáď všetky koncerny automobiliek ponúkajú vo svojich autách nadštandardnú výbavu v podobe poloautomatických parkovacích asistentov, ktoré väčšinu práce urobia za vás. Lenže za parkovacieho asistenta si vždy priplatíte. Má cenu do neho investovať a v ktorých autách je vlastne k dispozícii? Zameriame sa aj na to.
Parkovacím asistentom sú dnes bežne vybavené aj automobily strednej triedy, ale pre skúseného vodiča je stále pohodlnejšie spoľahnúť sa na vlastné schopnosti.
Zatiaľ čo sa zadné parkovacie senzory objavujú na absolútnej väčšine automobilov vrátane nižšej triedy, inteligentné parkovacie asistenty sú výsadou len drahších áut, prípadne sú súčasťou nadštandardnej výbavy. Spravidla tiež využívajú princíp senzorov, ktoré pomocou ultrazvuku snímajú voľný priestor v okolí vozidla. Vďaka veľkému počtu senzorov a vyspelému elektronickému systému zvládnu nájsť voľné miesto a navedú vodiča tak, aby bez problémov zaparkoval.
Automobily vyšších tried potom disponujú senzormi doplnenými ešte o kamerový systém, ktorý vodičovi zlepší viditeľnosť a kontrolu nad dopravnou situáciou. Všetky systémy sú prispôsobené ako priečnemu, tak aj pozdĺžnemu parkovaniu, niektoré modely navyše pomôžu aj pri vychádzaní z miesta. Parkovanie tak zvládnete bez stresu a škrabancov alebo prerazených plechov.
S poloautomatickými asistentmi prvýkrát prišla japonská Toyota, a to už v roku 1999. Svoj inovatívny Intelligent Parking Assist vtedy použila v hybridnom aute Prius a v luxusnom sedane Lexus LS. Pretože to bola prvá lastovička, parkovací asistent nebol dvakrát spoľahlivý a presný, navyše dokázal pomôcť pri parkovaní iba na naozaj priestranných miestach.
Technológie však pokročili a výrobcovia sa poučili zo svojich chýb. Väčšinou nemusíte mať strach, že by vás parkovací asistent zle naviedol a spôsobil nehodu. V bežných situáciách si s parkovaním poradí bez problémov. Ak však budete potrebovať zacúvať do tvarovo atypického priestoru alebo napríklad na miesto v príkrom svahu, radšej dajte prednosť vlastným vodičským schopnostiam.
Systém poloautomatického parkovania funguje tak, že pri pomalom prechádzaní okolo radu áut odhalí dostatočne veľkú medzeru na zaparkovanie. Oznámi vodičovi voľné miesto a vyzve ho, aby vo vhodnej pozícii zaradil spiatočku. Od tej chvíle auto preberá vedenie vozidla a automaticky točí volantom. Pridávať plyn, brzdiť a radiť však musí vodič. Vytúžený komfort tak asistent prináša najmä v prípade áut s automatickou prevodovkou, pri ktorých si vystačíte s používaním pedálov plynu a brzdy. Použitie asistentov v autách s manuálom nie je dvakrát pohodlné, pretože sa nezaobídete bez preraďovania rýchlostí a šliapania na všetky pedále.
Treba podotknúť, že aj keď sú parkovacie asistenty spoľahlivé a presné, nie sú práve najrýchlejšie. Ak patríte medzi skúsenejších vodičov a parkovanie vám nerobí veľké problémy, asistenta asi nebudete využívať príliš často. Úplne si vystačíte s parkovacími senzormi alebo s kamerou.
Parkovací asistent si dáva načas práve kvôli dôrazu na presnosť a bezchybnosť. Volantom točí pomaly a inštrukcie smerom k vodičovi tiež nevysiela najrýchlejšie. Pomalé parkovanie nepredstavuje veľký problém až dovtedy, kým sa za vami v jednosmerke nezačne tvoriť kolóna a všetci netrpezlivo čakajú, dokým konečne zaparkujete.
Ak zvažujete obstaranie automobilu s parkovacím asistentom, zistite si, s akým priestorom je schopný pracovať. Väčšina súčasných systémov potrebuje priestor asi o meter dlhší, než je dĺžka auta, niektoré potrebujú ešte dlhší. Ak tak pri prechádzaní okolo radu áut narazia na voľný, ale menší priestor, parkovanie dopredu vzdajú. Na také parkovacie miesto potom budete musieť zaparkovať manuálne, aj keby ste mali ten najlepší parkovací systém. Výrobcovia však technológie stále vyvíjajú, a tak je pravdepodobné, že sa potrebný priestor bude v budúcnosti postupne zmenšovať.
Systémy poloautomatického parkovania už dávno nie sú len záležitosťou drahých prémiových automobilov (aj keď v najdrahších autách sveta určite nechýbajú). Dostupné sú aj v autách strednej triedy. Vždy však ide o nadštandardnú výbavu, za ktorú si priplatíte. Nechýbajú napríklad v príplatkovej výbave áut Ford Focus, Volkswagen Golf, Seat Leon, Škoda Octavia a v mnohých ďalších.
Cena za parkovacieho asistenta sa v prípade jednotlivých značiek áut a modelov líši. Napríklad v autách Volkswagen Polo alebo Ford Fiesta sa pohybuje len okolo 14 tisíc korún. Medzi najlacnejšie autá, ktoré sa dajú kúpiť s parkovacím asistentom, potom patrí Opel Corsa. Za asistenčný systém si v tomto prípade priplatíte okolo 19 tisíc korún a získate spolu s ním aj kameru.
Či si už kúpite auto s asistentom, alebo sa pri parkovaní spoľahnete na svoje vodičské schopnosti, bez spoľahlivých pneumatík sa nezaobídete. Pozrite sa na porovnanie špičkových pneumatík, ktoré vás ochránia pred rizikom dopravnej nehody oveľa lepšie než nejaký chytrý asistent. A ak váš dezén začína byť opotrebovaný, neriskujte a kúpte si nové kvalitné pneumatiky. Každý meter brzdnej dráhy sa počíta!
Vybrať z pneumatík preverených značiek
Zdroj fotografie: Depositphotos.com