Vynález pneumatiky bol naozaj prevratný. A predbehol svoju dobu. Už v roku 1845 prišiel s týmto objavom Robert William Thomson, ale pretože v tej dobe sa nemali pneumatiky na čo obúvať, na vynález sa postupne zabudlo. Až o 43 rokov neskôr, teda v roku 1888, získal na vzduchom plnenú pneumatiku patent veterinár John Boyd Dunlop, ktorý s pomocou gumovej záhradnej hadice nafúkanej vzduchom uľahčil svojmu synovi jazdu na trojkolke.
Dunlop síce so spoločníkom rozbehol výrobu, pomerne skoro však podnikanie s pneumatikami ukončil. Neskôr dokonca o svoj patent prišiel, pretože sa objavila informácia o Thomsonovom prvenstve. Jeho meno ale stále nesie jeden z najvýznamnejších svetových výrobcov pneumatík.
Dnes sa s týmto vynálezom stretávame prakticky denne. Na pneumatiky alebo ich časti ale môžeme naraziť aj na miestach, kde by sme to naozaj nečakali. Okrem obligátnych áut, autobusov a bicyklov tak nájdeme pneumatiky napríklad aj na električkách. Také jazdia napríklad v talianskej Padove či v Benátkach alebo vo francúzskom meste Caen.
Ďalším odvetvím, ktoré by sa bez pneumatík neobišlo, je letectvo a kozmonautika. Pre tieto účely sa vyrába špeciálne veľmi odolné obutie, ktoré musí vydržať obrovské zaťaženie a rozdiely teplôt a musí byť oveľa odolnejšie proti poškodeniu ako bežné pneumatiky pre osobné vozidlá.
Na povrchu Mesiaca zanechali stopy pneumatiky sovietskeho lunochodu či oceľovo-titánové kolesá amerického roveru z misií Apollo. Pre ďalšie lunárne špeciály vyvinul Goodyear špeciálne pneumatiky z pružín. Aj keď materiál použitý na ich výrobu sa od konvenčných pneumatík odlišuje, princíp ostáva stále rovnaký.
Pneumatiky zanechali stopu aj na Mesiaci, aj keď to neboli tie obvyklé, gumené.
Keď pneumatiky doslúžia pôvodnému účelu, smerujú na recykláciu. Z gumenej drviny zbavenej zvyškov výstuže sa vyrábajú napríklad rôzne tesnenia, koberčeky do áut alebo protihlukové steny. V poľnohospodárstve sa drvina používa ako inertný mulčovací materiál. Na použité pneumatiky môžeme dokonca natrafiť aj na detských ihriskách vo forme gumových bezpečnostných rohoží. Stále častejšie sa s fragmentmi pneumatík budeme stretávať aj priamo na cestách, pretože sa gumová drvina pridáva do betónu či asfaltu.
Vzniká tak gumoasfalt, ktorý je oproti bežnému asfaltu odolnejší proti výtlkom a prevádzka na ňom je oveľa tichšia vďaka jeho schopnosti pohlcovať zvuk. Zmes asfaltu a gumovej zmesi tiež zamedzuje vytváraniu koľají vo vozovke, odoláva zmenám teplôt, znižuje riziko šmyku a skracuje brzdnú dráhu vozidiel.
Ako vidno, pneumatiky v súčasnosti zohrávajú v našich životoch významnú úlohu. Ich objav nám uľahčil nielen presuny z miesta na miesto, ale vďaka vedcom sa podarilo nájsť pre ne využitie aj po ukončení ich životného cyklu.
Zdroj foto: Flickr.com