Problémy so strhnutými závitmi musia autoservisy a motoservisy riešiť dnes a denne. K strhnutiu totiž dochádza z rôznych príčin. Okrem školáckej chyby v podobe pretočenia sa môže závit poškodiť aj vplyvom nečistôt od lepidla, koróziou alebo uvoľnením a následným vyklepaním. S trochou šikovnosti a s vhodným dielenským vybavením zvládnete opravu strhnutého závitu aj sami. Stačí 6 krokov k tomu, aby závit vyzeral zase ako nový a splnil svoj účel na výbornú.
Strhnutý závit môžete opraviť pomocou opravnej súpravy so závitovými vložkami.
Závity v konštrukčných dieloch motocykla nie sú iba na parádu. Ich úlohou je zaistiť maximálnu pevnosť a stabilitu vložených skrutiek, ktoré sú podstatné pre funkčnosť stroja. Ak dôjde k poškodeniu závitu alebo k uvoľneniu skrutky, môže táto chyba ohroziť jazdca alebo spôsobiť závažné poškodenie motorky. Ak sa púšťate do opravy alebo prestavby motocykla a máte pocit, že vám skrutky v závitoch príliš nesedia, venujte ich oprave náležitú pozornosť. Či už ide o závit na prevodovke, karter motora alebo miesto na vloženie zapaľovacej sviečky, musí byť v perfektnom stave.
Jednou z možností opravy strhnutého závitu je použitie opravnej súpravy so špirálovými závitovými vložkami. Ide o pomerne univerzálne a cenove dostupné riešenie, ktoré vám poslúži pri opravách bežných typov závitov. Opravná súprava obsahuje všetky nástroje a pomôcky potrebné na realizáciu opravy. Spravidla je to vrták, závitník, špeciálny nástroj na vloženie závitových vložiek, tŕň na odstránenie jazýčka vo vložke a samozrejme súprava závitových vložiek. Vďaka tomu nemusíte riešiť, aký priemer vrtáka použiť na nový závit. Opravné súpravy sú dostupné najčastejšie pre závity M6 až M10.
Vložte do skľučovadla vŕtačky vrták z opravnej súpravy a poškodený závit opatrne prevŕtajte. Vrták má vždy o pár desatín milimetra väčší priemer než poškodený závit (napríklad v opravnej súprave M8 nájdete vrták s priemerom 8,3 mm). Pri vŕtaní je dôležité zachovať pôvodnú os závitu a nevŕtať nakrivo. Malé diely, ktoré by vám mohli pri vŕtaní „ujsť“, radšej upevnite do zveráka. Je tiež dôležité dať si pozor na hĺbku vŕtania, ktorá by mala zodpovedať hĺbke pôvodného závitu.
Po prevŕtaní závitu a očistení otvoru je potrebné vyrezať nový závit na vloženie závitovej vložky. K tomu sa používa závitník, ktorý by sa mal pred použitím namazať špeciálnym rezným olejom. Na rozdiel od vŕtania nemusíte používať elektrické náradie, ručné prerezávanie bude bezpečnejšie a nevyžaduje veľké úsilie.
Na zvýšenie pevnosti môžete na závitovú vložku naniesť špeciálne lepidlo určené priamo na lepenie závitov. Tento krok je voliteľný, závitové vložky dobre držia a sú pevné aj bez použitia lepidla.
Súčasťou opravných súprav býva aj špeciálny nástroj na zavádzanie závitových vložiek, ktorý je vybavený drážkou. Novú vložku nasaďte naň tak, aby jej jazýček dobre zapadol do drážky na nástroji. Opatrne priložte nástroj s vložkou k novo vytvorenému závitu a pomaly skrutkujte bez pôsobenia veľkého tlaku. Len čo začnete vložku skrutkovať do závitu, už nástrojom neotáčajte späť – vložka by mohla prasknúť a museli by ste otvor znovu prevŕtavať.
Jazýček na spodnej strane závitovej vložky, ktorý umožňoval ľahké zaskrutkovanie pomocou špeciálneho nástroja, je potrebné odlomiť. Preto je súčasťou súpravy aj tŕň na jeho odstránenie, ktorý jednoducho zavediete do nového závitu a tlakom jazýček odlomíte. Použiť môžete napríklad gumové kladivko. Ulomený jazýček nesmie zostať v závite. Môžete ho z neho vytriasť, prípadne vytiahnuť pomocou magnetu.
Po odlomení a vybratí jazýčka závitovej vložky je nový závit pripravený na používanie. Vyskúšajte, či sa skrutka požadovaného priemeru doň hodí a či sa dá bez problémov zaskrutkovať. Odporúčame používať nové skrutky. Tie pôvodné by mohli mať poškodené závity, ktoré by spôsobili zničenie novo vytvoreného závitu.
Použitie opravnej súpravy predstavuje zlatú strednú cestu, ako vyriešiť problém so strhnutým závitom. Existuje viacej spôsobov, niekedy je možné napríklad pôvodný závit jednoducho prevŕtať a pomocou závitníkov rozšíriť, takže napríklad z M5 urobíte ľahko M6. Nie vždy je však také riešenie technicky možné.
Okrem spomenutých závitových vložiek sa vyrábajú aj iné typy vložiek, ktoré sa líšia spôsobom konštrukcie. Pevnejšie a precíznejšie sú závitové vložky typu Time Sert, ktoré majú tenkú stenu, ale ich cena je podstatne vyššia. Ponúka sa aj možnosť dieru po strhnutom závite zvariť, zabrúsiť a vyvŕtať úplne nový závit. Tento postup sa však nedá aplikovať na všetky materiály.
Keď budete dávať svoju mašinu do poriadku, dajte pozor, aby ste príliš nezabrali a nestrhli niektorý zo závitov. To sa vám môže stať aj pri inštalácii doplnkov a príslušenstva, napríklad nových smeroviek alebo prídavných svetiel. Veríme, že sa vám strhnuté závity budú vyhýbať veľkým oblúkom.
Nezabudnite ale aj na kvalitné pneumatiky na motorku, vďaka ktorým bude jazda na vašom stroji bezpečnejšia. Ak si nie ste istí, aké pneumatiky si máte vybrať, pozrite sa na nezávislé testy pneumatík.
Vybrať kvalitné motocyklové pneu
Zdroj fotografií: Depositphotos.com