Zahrievať studený motor pred jazdou, alebo nezahrievať a rovno vyraziť na cestu? Ani jedno riešenie neplatí pre všetky prípady. Záleží totiž na tom, v akom aute jazdíte. Zistite, kedy sa motor oplatí zahrievať a akým spôsobom, aby ste docielili požadovaný výsledok.
Naštartujte, zapnite vyhrievanie skiel a omeťte sneh z auta, aby vám neprekážal vo výhľade.
Všeobecná poučka o starších automobiloch vám radí, aby ste pred jazdou pár minút nechali motor auta bežať na voľnobeh a chvíľu počkali. V minulosti sa totiž do týchto áut používali staré typy olejov, ktoré mali zlé mazacie vlastnosti. Preto bolo nutné, predtým než ste vôbec vyrazili na cestu, počkať na zahriatie oleja. Dnes už ale niektorí motoristi používajú aj pre desiatky rokov staré motory kvalitné syntetické oleje, ktoré majú aj v mrazoch dobré mazacie vlastnosti. Dostatočne rýchlo po naštartovaní motor premažú a vy nemusíte dlho čakať a zahrievať.
Dlhší čas zahrievania motora starších vozidiel ovplyvňuje aj materiál – ak patrí vaše auto medzi veteránov alebo youngtimerov a má napríklad liatinové bloky alebo hlavy motora, ich zohriatie trvá dlhšie. Aby ste pred jazdou urýchlili celý proces, skúste zakryť chladič kusom kartónu, ktorý pomôže rýchlejšie zohriať motor.
Kontrolky vám môžu ušetriť návštevu servisu aj peniaze. Naučte sa ich rozoznávať, aby ste vedeli, kedy treba doplniť olej.
Všetko sa točí okolo oleja (a tiež vďaka nemu). Najdôležitejší je jeho typ a jeho dostatočne častá výmena.
Na studený štart sú najlepšie čo možno najtekutejšie oleje, ktoré sa rýchlo dostanú ku všetkým častiam motora a premažú ich. Tieto riedke oleje sa označujú ako 0W a poradia si aj v 35-stupňových mrazoch. Na bežnú českú zimu vám bude stačiť aj olej triedy 10W. Pri výbere toho najlepšieho oleja ale nezabudnite zohľadniť predovšetkým tie vlastnosti, ktoré vyžaduje výrobca vášho auta.
Na olej bohužiaľ neplatí porekadlo ako na víno a vekom rozhodne nezreje. Naopak. Čím starší olej máte, tým horšie sú jeho mazacie vlastnosti. Rozdiel poznáte nielen pri studenom štarte, ale aj pri jazde, a preto by ste mali olej pravidelne vymieňať. Odporúčaná doba je jeden rok, ale ak jazdíte autom veľmi často a na krátke trasy, navštívte autoservis alebo si vymeňte olej svojpomocne, a to už po najazdení 10 000 alebo 15 000 km. Všímajte si aj kontrolky na palubnej doske, ktoré vás môžu na nedostatok oleja upozorniť a pripomenúť vám nutnosť jeho doplnenia.
Univerzálna rada, ktorá by platila pre všetky autá, bohužiaľ neexistuje. Ako vhodný spôsob, aj pre moderné automobily, sa javí naštartovať, zapnúť ofukovanie predného skla a vyhrievanie toho zadného. Medzitým v rýchlosti ometiete sneh z auta alebo sa zbavíte námrazy. Celý proces zaberie asi 2 alebo 3 minúty, keď sa motor mierne zahreje, ale nepoškodí. Bonusom navyše bude pre vás aspoň mierne zahriaty interiér, ktorý vám spríjemní jazdu a umožní vám sústrediť sa viac na cestu, ako na studenú riadiacu páku.
Či sa už rozhodnete zahrievať motor, alebo ho nezahrievať, nemali by ste zabúdať ani na ďalšie autodoplnky alebo prevádzkové kvapaliny a ich pravidelné dopĺňanie či výmenu.
Zdroj fotografií: Depositphotos