Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Technicky nespôsobilé vozidlo nesmie byť v prevádzke. Viete, kedy je technický stav vozidla nedostačujúci?

Automobil je počas celej svojej doby životnosti vystavovaný rôznym podmienkam, ktoré majú vplyv na jeho technický stav. A nejedná sa iba o rozmary počasia, ale tiež o to, ako sa o vozidlo staráte a akým štýlom jazdíte. Ani tá najlepšia starostlivosť však nezaručí, že sa auto nedostane do stavu, v ktorom podľa zákona nesmie na komunikácie. Kedy je vozidlo technicky nespôsobilé a aké hrozia postihy pri nerešpektovaní zákona?

Nevyhovující technický stav vozu

Predtým, než sa vydáte na cestu, sa rozhodne vyplatí skontrolovať stav vozidla. Viete, v ktorých prípadoch je technicky nespôsobilé?

Pamätáte si, ako vám v autoškole vtĺkali do hlavy, že pred každou jazdou máte pohľadom skontrolovať automobil? Poučka inštruktora nebola iba nezmyselnou položkou v záverečnom teste. Aj zbežná kontrola vás môže upozorniť na zlý technický stav vozidla ešte pred návštevou stanice technickej kontroly (STK).

Chyby osvetlenia

Osvetlenie je na vozidle dôležité nielen kvôli vašej bezpečnosti, ale vo veľkej miere tiež kvôli bezpečnosti ostatných vodičov. Kontrola správnej funkcie stretávacích, brzdových a zadných obrysových svetiel vám nezaberie viac ako minútu a môže zachrániť nielen vašu peňaženku pred pokutou, ale tiež ľudské životy.

Vozidlo je v nevyhovujúcom technickom stave aj v prípade, keď sa nedajú diaľkové svetlá prepnúť späť na stretávacie, alebo vplyvom inej chyby oslňujete protiidúce vozidlá a vodičov pred vami.

Technicky nespôsobilé je aj také vozidlo, ktoré používa iné svetlá, než predpisuje vyhláška. Tým sa rozumie predovšetkým svetlá iných farieb, než farby stanovenej zákonom.

Zasklenie vozidla

Bezpečný výhľad z vnútra automobilu je znemožnený aj v prípade skla prasknutého na stieranej ploche, inak poškodeného na ploche väčšej ako 2 cm, alebo ak má sklo priepustnosť svetla nižšiu než 70 %. Vo všetkých uvedených prípadoch sa jedná o technicky nespôsobilé vozidlo.

Únik prevádzkových kvapalín

Palivo, olej a ďalšie prevádzkové kvapaliny bezprostredne ohrozujú nielen posádku vozidla a ďalších účastníkov cestnej premávky, ale tiež životné prostredie. Pred jazdou je teda nutné, okrem kontroly samotného vozidla, zamerať sa aj na priestor pod autom. Viditeľné škvrny môžu naznačovať vážny problém, ale zároveň tu mohli byť už pred vaším príjazdom. Na únik prevádzkových kvapalín by vás mala upozorniť kontrolka, nič však nepokazíte, keď preparkujete a overíte si, že škvrna nevznikla chybou na vašom vozidle.

Zlý technický stav pneumatík

Poškodenie plášťa pneumatiky na vonkajšom obvode alebo viditeľné trhliny sú závažným nedostatkom, ktorý neumožňuje bezpečnú jazdu. V prevádzke nie sú prípustné ani pneumatiky rôznych rozmerov na jednej náprave, ak sa nejedná o núdzový dojazd.

Postih hrozí tiež v prípade, keď hĺbka dezénu neodpovedá predpisom. Na letných pneumatikách je stanovená minimálna hĺbka dezénu 1,6 mm, na zimných pneumatikách 4 mm.

Kvalitné pneumatiky vám vydržia dlhšie!

Poškodené brzdy a riadenie

Za technicky nespôsobilé je považované také vozidlo, ktoré vykazuje chyby na brzdovom systéme a deformácie systému riadenia.

Poškodený výfuk

Netesnosť výfukového potrubia alebo neodborný zásah môžu spôsobiť znečisťovanie životného prostredia a tiež zvýšenú hlučnosť.

Koľko stojí zlý technický stav vozidla?

Ak sa zistí, že technický stav vozidla nevyhovuje požiadavkám bezpečného pohybu na pozemných komunikáciách, a nejde o núdzový dojazd, je to priestupok, za ktorý vodičovi hrozí vysoká sankcia. Pokuta za neplatnú TK a EK sa môže vyšplhať na celkovú sumu až 360 eur.

Núdzový dojazd

Zákon pamätá aj na situácie, keď zlý technický stav vozidla vodič nemôže nijako ovplyvniť, pretože ho defekt alebo iná porucha postihla priamo za jazdy. V takomto prípade existujú výnimky, ktoré umožňujú núdzový dojazd. Nevzťahujú sa však na poškodenie automobilu, ktoré môže bezprostredne ohroziť účastníkov premávky. Ide predovšetkým o poškodenie bŕzd, systému riadenia, čelného skla, obidvoch strán osvetlenia, alebo o defekt pneumatiky.

Kedy teda môžete zaviezť vozidlo do najbližšieho autoservisu bez nutnosti volať odťahovú službu?  

  • Keď je čelné sklo poškodené iba do veľkosti 2 cm.
  • Keď funguje osvetlenie aspoň na strane, ktorá je pri strede cesty.
  • Keď použijete rezervnú pneumatiku, súpravu na opravu defektu pneumatiky, alebo máte pneumatiky so systémom núdzového dojazdu (tzv. RunFlat pneumatiky).

Vzhľadom na to, že veľká časť defektov vozidla sa týka nevhodných alebo ojazdených pneumatík, doprajte svojmu štvorkolesovému miláčikovi aj v záujme vlastnej bezpečnosti kvalitné značkové pneumatiky!

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru