Hoci ide o súčiastku, ktorej cena sa pohybuje rádovo v desiatkach eur, vzduchový filter je nevyhnutný pre správnu funkciu motora. Oplatí sa ho pravidelne kontrolovať a meniť, aby ste si nespôsobili zbytočné problémy. Niektoré typy sa však dajú aj čistiť a opakovane použiť. Z akých materiálov sa vzduchové filtre vyrábajú a ako ich udržiavať, aby bol motor stále v dobrej kondícii?
Nový vzduchový filter je v porovnaní s opravou motora zanedbateľná investícia.
Nemenej dôležitú ako olejový alebo palivový filter. Úlohou vzduchového filtra je zachytávať okolité nečistoty z nasávaného vzduchu, ktorý prúdi do motora. Patrí teda medzi dôležité komponenty, ktoré je potrebné kontrolovať. Predstavte si, že by vzduchový filter vo vašom aute alebo motocykli úplne chýbal – síce by sa dočasne zvýšil výkon motora, pretože by mal „optimálny“ prísun vzduchu, prach a špina by však s palivom vytvorili zmes rýdzo neoptimálnu.
Na skrátenie životnosti motora má vplyv aj jazda so vzduchovým filtrom, ktorý je zanesený. Neprepúšťa potrebné množstvo vzduchu v pomere k množstvu nasávaného paliva, čím vzniká podtlak, pri ktorom môže do motora prúdiť vzduch aj mimo filtra. Prítomné nečistoty potom prispievajú k rýchlejšiemu opotrebovaniu motora, znižujú jeho výkon a zvyšujú spotrebu paliva. Preto je lepšie týmto problémom predchádzať čistením alebo výmenou filtra.
Väčšina vozidiel sa dodáva s papierovým vzduchovým filtrom, ktorý zachytí veľké množstvo nečistôt, ale mechanické čistenie je pri tomto type trochu lotéria. Ľahko by ste mohli zatlačiť špinu hlbšie do útrob filtračného papiera a zmeniť tak jeho funkčné vlastnosti alebo dokonca papier pretrhnúť. V prípade skutočnej núdze môžete jeho vonkajšiu časť opatrne povysávať vysávačom, ale radšej tento čas využite efektívne a objednajte si nový filter.
Opakované použitie umožňuje bavlnený vzduchový filter napustený špeciálnym olejom, ktorý v porovnaní s papierovým lepšie prepúšťa vzduch. Čistiť sa dá aj molitanový filter, na ktorý ale skôr narazíte v rámci pravidelnej údržby motorky. Funguje rovnako ako bavlnený a je tiež napustený špeciálnym olejom.
Motocykle majú často molitanový vzduchový filter, ktorý môžete vyčistiť.
Vzduchový filter nájdete v motorovom priestore v plastovom boxe, ktorý je pripojený k nasávaniu vzduchu. Poznáte to na prvý pohľad podľa širokej hadice. V prípade motorky to záleží na modeli. Uvoľnite horné veko boxu, skontrolujte tesnenie a vyberte filter. Papierový filter môžete naďalej používať, ak je priehľadný aspoň z 1/3, ale vzhľadom na obmedzený interval použiteľnosti zvážte jeho výmenu.
Hoci výrobcovia v súčasnosti odporúčajú najazdiť až 50-tisíc kilometrov, musíte však vziať do úvahy aj svoj štýl jazdy a prostredie, v ktorom sa pohybujete. Životnosť filtra skracujú pedál na podlahe a prašné prostredie, preto je ideálnou hranicou na výmenu alebo čistenie približne 20-tisíc kilometrov.
TIP: Ak chcete čo najviac predĺžiť životnosť svojho vozidla, prečítajte si náš článok 11 zlozvykov, ktorými si nevedomky ničíte auto.
Či už máte papierový alebo opakovane použiteľný filter, jeho údržbu zvládnete aj sami. Ak si na to netrúfate, objednajte sa do autoservisu. V obidvoch prípadoch ide o investíciu, ktorá na rozdiel od nákladnej opravy motora alebo jeho častí neohrozí váš rodinný rozpočet. Ten môže negatívne ovplyvniť aj jazda na nekvalitných pneumatikách, preto skontrolujte ich stav a prípadne doprajte svojmu vozidlu nové.
Zdroj fotografií: Depositphotos