Vybitá autobatéria v zime? Nebojte sa, stačí postupovať podľa našich rád
Sadnete si za volant, otočíte kľúčikom a ozve sa zachrčanie alebo nastane hrobové ticho. Táto situácia nepredstavuje najmä v zime žiadnu výnimku. Dôvodov môže byť viac, ale tým najčastejším je vybitá autobatéria. Čím sa akumulátor najviac vybíja, aký postup odborníci neodporúčajú a ako dobiť autobatériu správnym spôsobom, to sa dozviete práve v tomto článku.
Zase neštartuje? Niekedy pomôžu káble, ale predovšetkým: pri správnej starostlivosti vôbec nemusí dôjsť k vybitiu autobatérie.
Najčastejšie chyby a okolnosti, ktoré zapríčiňujú vybitie autobatérie
Nechali ste rozsvietené
Vodiči automobilov, ktoré nie sú vybavené signalizáciou zapnutých svetiel, a to aj tých v interiéri vozidla, majú k vybitiu autobatérie zvýšené predpoklady. Občas jednoducho zabudne každý.
Autobatérii končí životnosť
Staršia autobatéria už nepodáva stopercentné výkony a na konci jej životnosti sa môže stať, že už nestačí na ďalšie naštartovanie. Najmä v zime a po dlhšej nečinnosti je oveľa väčšia pravdepodobnosť, že nenaskočí.
Jazdíte na krátke vzdialenosti
Jazda po meste, na krátku vzdialenosť iba do/z práce so zapnutou klimatizáciou a autorádiom, spôsobuje nedostatočné dobíjanie batérie a dlhodobo tiež stratu jej kapacity.
Nastali mrazy…
Chemické procesy v autobatérii sú v zime pomalšie a akumulátor stráca schopnosť dobíjania, ktorá je bežná za optimálneho počasia. Štartovanie v mrazoch je pre autobatériu tiež náročnejšie a ľahko sa stane, že tieto podmienky nezvládne a vybije sa.
…alebo naopak veľké horúčavy
Parkovanie na ostrom slnku, ktoré autobatériu cez kapotu extrémne zahrieva, alebo tiež cestovanie autom na letnú dovolenku na juh, vedú k zrýchleniu chemických procesov a akumulátor rýchlejšie „odchádza“.
Používate nadbytok doplnkových spotrebičov
Okrem štandardných spotrebičov napojených na elektrinu z autobatérie využívajú vodiči moderných vozidiel napríklad pripojenie telefónu alebo navigácie, vyhrievanie sedačiek, cestovné kávovary, doplnkové ventilátory a ďalšie vymoženosti, ktoré vybíjajú akumulátor. Nezabudnite, že pripojené spotrebiče čerpajú určité množstvo energie aj vtedy, keď sú vypnuté.
Čo určite nerobiť, keď je autobatéria vybitá?
- Vozidlo neroztláčajte ani neťahajte na lane, aj keď je technicky možné takto naštartovať. Môžete poškodiť motor alebo katalyzátor a z malej nepríjemnosti vznikne veľmi drahá oprava.
- Ak vybitý akumulátor zamrzol, nikdy sa ho nesnažte dobiť v tomto stave. Hrozí totiž jeho explózia.
- Problém vás zastihol v noci a nemáte dostatočné osvetlenie, aby ste skontrolovali autobatériu? Nech vás ani nenapadne posvietiť si zapaľovačom. Rovnaké odporúčanie platí aj pre zapálenú cigaretu v blízkosti batérie. Opäť hrozí výbuch!
- Nad dobíjanou autobatériou sa nenakláňajte, vystavujete sa nebezpečenstvu poleptania kyselinou.
Ak nemáte možnosť autobatériu dobiť, alebo si na žiadny spôsob dobitia netrúfate, privolajte si na pomoc najbližší autoservis alebo asistenčnú službu. Určite vás to vyjde lacnejšie a bude to bezpečnejšie ako neodborný zásah alebo experimentovanie so štartovacími káblami.
Ako dobiť autobatériu?
Pripojením na nabíjačku
Batéria sa vám vybila blízko domova a máte k dispozícii nabíjačku? Autobatériu jednoducho odpojte a nechajte dobiť v domácom prostredí. Pohodlným riešením je tzv. inteligentná nabíjačka, ktorá rozpozná stav batérie a hneď ako je dobitie dostatočné, sama sa vypne.
Pomocou štartovacích káblov
Štartovacie káble vás zachránia, ak si na pomoc prizvete druhé vozidlo s batériou s rovnakým napätím a s podobným výkonom. Ako dobiť autobatériu pomocou štartovacích káblov? Zásadné je dodržanie správneho postupu:
- Vypnite motor pomocného vozidla a presvedčte sa, že sa automobily nedotýkajú.
- Jeden koniec červeného kábla pripojte na kladný (+) pól vybitej autobatérie.
- Druhý koniec červeného kábla pripojte na kladný (+) pól batérie pomocného vozidla.
- Jeden koniec čierneho kábla pripojte na záporný (-) pól batérie pomocného vozidla.
POZOR! Neplatí pre vozidlá vybavené systémom ŠTART – STOP (pozri nižšie)
- Druhý koniec čierneho kábla pripevnite na blok motora alebo iný kovový diel s ním spojený na aute s vybitou batériou (NIE k zápornému pólu vybitej batérie!)
- Naštartujte pomocné vozidlo a po chvíli ľahko zvýšte otáčky.
- Skúste naštartovať vozidlo s vybitou autobatériou. V prípade neúspešného pokusu nechajte motor pomocného vozidla bežať a opakujte po 10 minútach.
- Hneď ako sa autobatéria „chytí“, je čas na odpojenie štartovacích káblov. Aj v tomto prípade sa musí dodržať predpísaný postup, a to presne opačný, aký bol pri zapojení. Teda:
- Odpojte čierny koniec kábla najprv od bloku motora.
- Odpojte čierny koniec kábla od batérie.
- Odpojte červený koniec kábla od batérie pomocného vozidla.
- Odpojte červený koniec kábla od pôvodne vybitej batérie.
- Kvôli dobitiu autobatérie plynule jazdite aspoň pol hodiny bez zastavenia.
Vozidlá vybavené systémom ŠTART – STOP
Na vozidlách so systémom ŠTART – STOP sa čierny kábel nepripája k zápornému pólu, ale na tzv. kostriaci bod motora pomocného vozidla.
Vybitiu autobatérie sa dá predísť
- Ak viete, že vozidlo bude dlhšie stáť bez možnosti automatického dobitia pri jazde, odporúčame autobatériu odpojiť od elektroinštalácie.
- Jazdite na dlhšie vzdialenosti, aby sa batéria stačila nabiť. Presnú vzdialenosť alebo dobu jazdy vám však nikto neporadí, pretože závisí od viacerých faktorov vrátane toho, ako je akumulátor starý. Aby ste získali tieto informácie, musíte vyhľadať autoservis, v ktorom môžu autobatériu otestovať pomocou príslušných prístrojov. Orientačná minimálna doba dobitia autobatérie pomocou jazdy sa pohybuje okolo 30 minút.
- Na jeseň skontrolujte stav autobatérie, očistite kontakty aj jej okolie a udržujte ju v suchu, prípadne navštívte spomenutý autoservis, aby ste mali dušu na mieste a boli spokojní za volantom.
Prajeme vám aj vašim autobatériám veľa energie a šťastných kilometrov. A ak jazdíte v zime na hory, nezabudnite ani na autodoplnky, ktoré by nemali chýbať v zimnej výbave vozidla, a na snehové reťaze.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com