Blíži sa doba exspirácie vašich zimných pneumatík a rozhodujete sa, či ich nechať „dojazdiť“ cez leto? Pokuta vám síce nehrozí, ale miera ohrozenia bezpečnosti je zbytočne vysoká. Aké riziká predstavuje použitie zimných pneumatík v lete? A oplatí sa to finančne?
Používanie zimných pneumatík v lete sa nevyplatí. Nielenže sa auto horšie ovláda, ale predlžuje sa aj jeho brzdná dráha.
Slovenská legislatíva používanie zimných pneumatík v lete priamo nezakazuje. Pneumatiky v letnej sezóne musia podľa zákona spĺňať iba predpísanú minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm, ktorú aj s „ojazdenými“ zimnými pneumatikami bez problémov dodržíte. Odborníci z opavského pneuservisu AZ pneu však považujú snahu dojazdiť pneumatiky za zbytočný hazard so zdravím a s životmi. Prečo?
Zmes použitá na zimné a letné pneumatiky je odlišná a každá z nich zodpovedá požiadavkám a nárokom klimatických podmienok daného obdobia. Zimné pneumatiky musia spĺňať vysoké nároky na ovládateľnosť na snehu a na ľade, pri teplotách nad 7 °C však nemajú optimálne vlastnosti, strácajú priľnavosť k vozovke a môžu sa stať bezpečnostným rizikom. Úplne nevhodná je najmä jazda po horúcom asfalte. Vo vysokej rýchlosti vo veľmi teplom počasí dokonca hrozí defekt pneumatiky len preto, že použitá zmes skrátka nevydrží takú teplotnú záťaž.
Zatiaľ čo vzorka letných pneumatík je prispôsobená na jazdu na suchom povrchu a odvádzanie vody v silnom daždi, v prípade zimných pneumatík je jej primárnou starosťou udržiavať smer a stabilitu na snehu alebo na ľade. To sú úplne rozdielne funkcie, preto aj vzorka pneumatiky je iná a nemôže si správne plniť svoje povinnosti v celkom odlišných podmienkach. Kedy môže byť naopak zimná vzorka výhodou, sú situácie, keď sa v začínajúcom daždi vytvorí na vozovke klzké blato. To ale na letných pneumatikách vyriešite jednoducho prispôsobením jazdy stavu vozovky a so zvyšovaním rýchlosti počkáte pár minút, kým dážď nečistoty nezmyje.
Vozidlo je so zimnými pneumatikami v nevhodných podmienkach horšie ovládateľné a môže sa správať nepredvídateľne. Aj ten najlepší vodič sa v kritickej dopravnej situácii, keď o osude ľudí rozhodujú stotiny sekundy, môže dostať do veľkých problémov.
Rozdiel brzdnej dráhy v štandardných letných podmienkach pri použití zimných pneumatík môže byť až 20 %, a to už nie je zanedbateľná vzdialenosť, keď si predstavíte, že musíte nečakane zabrzdiť pred nedisciplinovaným chodcom. Brzdná dráha sa na zimných pneumatikách ešte predlžuje so stúpajúcimi teplotami, na ktoré nie sú pneumatiky dimenzované.
Ak si odmyslíme bezpečnostné riziká plynúce z rozhodnutia dojazdiť zimné pneumatiky v lete, tak ani finančná úspora nemusí byť tak veľká, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Pneumatiky určené na úplne iné podmienky majú totiž vyšší valivý odpor, čo sa prejaví nielen vo vyššej hlučnosti, ale aj v spotrebe paliva. A že sa vám nechce platiť pred každou sezónou za výmenu sezónnych pneumatík? Riešením, ako sa vyhnúť častému prezúvaniu pneumatík, je obstaranie celoročných pneumatík.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com, AZ pneu SK